Gejala Buli Dan
Langkah Untuk Mengatasinya
Gejala buli boleh didefenisikan
sebagai masalah yang meliputi kegiatan seperti memeras ugut, menghina,
mengejek, menumbuk, memaki dan sebagainya yang dilakukan oleh seseorang
terhadap pemangsanya. Memang tidak boleh dinafikan bahawa dewasa ini, kes buli
yang berlaku di sekolah semakin berleluasa dan menjadi-jadi. Hal ini telah
mencapai satu tahap yang amat merimaskan dan membimbangkan pelbagai pihak
seperti pihak sekolah, ibu bapa, kerajaan, masyarakat dan lain-lain lagi.
Menurut kajian, kes buli ini menjadi semakin meningkat pada setiap tahun dalam
kalangan pelajar terutamanya pelajar sekolah dan institut pengajian tinggi awam
semakin . “Banyak fektor mendorong kepada berlakunya gejala buli ini bah kata
pepatah melayu Jika tidak kerana angin masakan pokok bergoyang”.
Faktor kegagalan ibu bapa melakanakan
tanggungjawab terhadap anak merupakan akar tunjang kepada berlaku gejala
negatif seperi ini.Pada masa moden ini,ibu bapa
hanya mementingkan bidang profession dan kerjaya mereka yang bermotifkan hanya
untuk mencari pendapatan sehingga mengabaikan tanggungjawab mereka
terhadap anak.Inimenyebabkan ,seseorang anak itu kurang mendapat
perhataian dan belaian kasih sayang daripada ibu bapa mereka.Anak juga tidak mengetahui perkara yang
dilakukan oleh mereka adalah betul atau salah,baik atau buruk akibat tiada
bimbingan ibu bapa sehingga menjejak kaki ke alam gejala sosial seperti gejala
membuli.Tambahan pula belaian kasih sayang yang tidak cukup yang diterima
daripada ibu bapa juga melahirkan anak yang bersikap agresif dan tidak
perikemanusiaan sehingga mereka melakukan perkara yang tidak sepatutnya
terhadap orang lain tanpa mempunyai rasa bertimbang rasa dan belas kasihan.
Selain itu, kekurangan pengawasan dan
disiplin yang longgar di sekolah juga mendorong berlakunya gejala membuli ini.Pihak sekolah yang kurang peka dan tidak mengambil
peduli tentang disiplin sekolah serta kelonggaran disiplin member peluan emas
kepada para pelajar untuk mengambil kesempatan dalam melakukan gejala sosial
seperti gejala membuli. Kelonggaran disiplin juga menyebabkan pelajar
terutamanya pelajar lelaki menunjukkan keberanian mereka dan mengambil peluang
untuk melakukan apa saja perkara secara bebas dan ini adalah disebabkan tiada
pihak yang mengambil peduli sehingga membawa masalah –masalah yang tidak
bermoral. Contohnya,dalam akhbar harian 22 FEBRUARI 2010,Sekolah Menengah
Kebangsaan Bukit Bintang menunjukkan kes buli yang terbanyak mengikut kajian
dan faktor kelonggaran disiplin di sekolah tersebut merupakan pemangkin utama
gejala ini berlaku.
Kekurangan penghayatan nilai –nilai
moral dan agama juga menyebabkan para remaja terlibat dalam gejala negatif
seperti membuli ini.Ini adalah
disebabkan,seseorang pelajar yang mempunyai nilai moral dan agama yang tinggi
tidak mudah pengaruh untuk melibatkan diri dalam gejala negatif. Tambahan
pula,kekurangan penghayatan nilai moral dan agama juga membentuk remaja yang
kurang berakhlak dan mereka tidak mengetahui perkara yang mereka lakukan adalah
baik atau buruk sehingga terjebak ke alam yang kurang baik kerana mengikutu
pengaruh rakan sebaya.remaja yang kurang penghayatan nilai agama dan moral juga
mudah mempengaruhi gerak geri rakan sebaya ,iklan dan sebagainya yang
mencetuskan diri mereka untuk mencuba apa saja aktiviti .
Bak kata pepatah ‘tiada penyakit yang
tiada penyembuhnya’.Terdapat banyak langkah yang efektif boleh dijalankan bagi
membendung gejala ini.Antaranya ialah ibu bapa perlu memainkan peranan yang
penting dalam usaha untuk membendung kemelut ini. Ibu bapa haruslah menampilkan
teladan yang baik kepada anak-anak mereka supaya anak akan mencontohi kelakuan
ibu bapa mereka kerana pada tanggapan anak mereka, perbuatan ibu bapa
adalah sentiasa betul dan patut diikuti. Janganlah ibu bapa berlakuan baik di
hadapan anak-anak sahaja, sedangkan mereka juga sering mengejek, menghina orang
dan sebagainya. Bak kata pepatah ‘bapa borek, anak rintih’, ‘ketam mengajar
anaknya berjalan lurus sedangkan dirinya berjalan senget’. Tambahan pula, di
samping mengejarkan kebendaan dalam kehidupan dan sibuk bekerja, ibu bapa
juga harus sentiasa mengambil perhatian tentang keadaan anak mereka semasa di
sekolah dan memberikan belaian kasih sayang yang sepenuhnya kepada mereka
supaya mereka tidak berasa sunyi dan diabaikan. Ibu bapa juga harus memupuk
anak mereka sejak kecil lagi seperti melentur buluh biarlah dari rebungnya agar
sentiasa sudi meluahkan isi hati dan masalah yang dihadapi kepada mereka bagi
mengatasinya bersama-sama.
Di samping itu, para pelajar juga
harus berganding bahu dengan pihak sekolah dalam usaha untuk membendung gejala
ini. Para pelajar yang ternampak kes buli itu berlaku atau menjadi mangsa
pembuli harus memberanikan diri untuk melaporkan kepada pihak sekolah dengan
segera agar masalah itu dapat diatasi dengan secepat mungkin demi kesejahteraan
sekolah.Manakala, pihak sekolah yang telah menerima laporan aduan daripada
pelajar juga harus berusaha mengatasi masalah itu dengan bersungguh- sungguh
dan bukan sebaliknya dengan menutup kes itu dengan sesuka hati sahaja. Jika kes
ini masih tidak dibicarakan, masalah kes buli akan semakin bertambah dan
berleluasa lagi. Pihak sekolah boleh berjumpa dengan pelajar yang disyaki
melibatkan diri dalam kes buli dan juga ibu bapanya untuk membincangkan masalah
yang dihadapi oleh pelajar tersebut dan mendapatkan jalan keluarnya. Pihak
sekolah harus mengenakan hukuman yang setimpal kepada pelajar tersebut agar dia
tidak mengulangi perbuatan itu lagi dan juga dijadikan sebagai iktibar kepada
pelajar yang lain. Disiplin dan perturan sekolah juga perlu diketatkan dan
ditekankan kepada para pelajar supaya para pelajar mengikuti etika peraturan
sekolah dan tidak membuat kesalahn seperti penglibatan dalam gejala sosial
seperti membuli.
Tambahan pula,pihak kerajaan juga
harus memainkan peranan dalam membendung gejala ini. Kementerian Pelajaran dan
juga pihak sekolah harus menitikberatkan isu kes buli ini dalam pelajaran di
sekolah dengan melalui mata pelajaran tertentu seperti Pendidikan Moral,
Pendidikan Islam, Pendidikan Sivik dan sebagainya.Melalui pendidikan ini,para
pelajar dapat kesedaran dan menpelajari kebaikan serta menjauhi gejala kurang
baik. Kerajaan juga perlu bergabung dengan pagensi- agensi tertentu untuk
mengadakan kempen kesedaran dan ceramah kesedaran tentang gejala
membuli.Melalui cara ini,remaja dapat mempelajari kesan sampingan yang
diperolehi daripada melakukan gejala membuli dan berupaya untuk tidak melakukan
perbuatan ini terhadap orang lain.Contohya kempen ANTI BULI tyang dijalankan di
pekan Marang telah mendapat sambutan mengalakkan dan lebih kurang 70% kes
membuli dapat dikurangkan sekitar kawasan tersebut setelah kempen tersebut
dijalankan.
Natijahnya, selagi masalah ini masih
berleluasa, impian negara kita yang ingin melahirkan satu bangsa yang bermartabat
mulia dan berdaya maju akan tinggal sebagai khayalan sahaja. Hasrat negara kita
yang ingin mencapai Wawasan 2020 juga akan tinggal sebagai angan-angan Mat
Jenin semata-matanya. Hal ini kerana para pelajar merupakan aset negara yang
penting dan akan menerajui negara ini pada masa depan. Bak kata peribhasa
Melayu ‘pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara’. Oleh itu, semua pihak
haruslah sehilir semudik dan sehati sejiwa dalam usaha menangani masalah kes
buli ini walaupun kita terpaksa mengharungi liku-liku yang penuh dengan onak
duri ini. Semoga berkat daya usaha yang gigih, kita dapat melahirkan generasi
muda yang dapat menjulang nama negara dan mengangkat martabat bangsa di persada
dunia.
.
Semangat
kejiranan semakin
hari semakin luntur dalam kalangan masyarakat. Jelaskan peranan ibu bapa dalam
usaha memupuk semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat.
Dalam kehidupan sehari-hari, keluar dari rumah, sama ada
memandang ke kanan, ke kiri atau memandang ke hadapan atau ke belakang, rumah
yang kita lihat ialah rumah jiran. Bagaimanapun kita mengasihi adik-beradik dan
saudara-mara, namun jarak yang jauh menyebabkan pergantungan kita pada jiran
tetap ada. Jiran ialah tetangga atau mereka yang tinggal di sekitar kita.
Semangat kejiranan pula membawa pengertian jiran tetangga yang hidup
berbaik-baik, bertolak ansur dan bekerjasama antara satu sama lain. Dalam
kehidupan kita, kita dilarang menyakiti hati jiran, sebaliknya kita perlu
bertolak ansur dan hidup berlandaskan kasih sayang sesama individu tanpa
mengira keturunan, usia, agama atau pangkat. Pepatah Melayu ada mengatakan
bahawa muafakat membawa berkat. Jadi, kita perlulah mengutamakan jiran kita
dalam kehidupan dan mengukuhkan semangat kejiranan supaya kita sentiasa bersatu
padu dalam kehidupan seharian. Walau bagaimanapun, pada era globalisasi
yang dipenuhi pancaroba moden, semangat kejiranan dalam kalangan anggota
masyarakat semakin luntur Oleh itu, semua lapisan masyarakat terutamanya ibu
bapa wajar mengambil langkah untuk memupuk semangat kejiranan dalam kalangan
masyarakat. Persoalannya, apakah langkah-langkah yang wajar diambil oleh ibu
bapa untuk memupuk semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat?
Menyedari hakikat betapa pentingnya semangat kejiranan diamalkan
oleh masyarakat majmuk di negara ini, maka usaha perlu dilakukan oleh ibu bapa
agar nilai yang berharga ini tidak hilang daripada amalan hidup masyarakat
kini. Ibu bapa haruslah menyertai aktiviti gotong-royong yang dianjurkan oleh
komuniti atau masyarakat setempat. Dalam hal ini, ibu bapa boleh membawa
anak-anak menyertai aktiviti tersebut bersama-sama. Melalui aktiviti
gotong-royong, semua penduduk setempat dapat berkumpul untuk berbincang tentang
aktiviti yang akan dilakukan. Apabila berkumpul dan berbincang, mereka akan
dapat berbual-bual dan mengenali antara satu sama lain dan sekali gus
membolehkan seseorang itu mengenal hati budi jiran mereka dengan lebih baik dan
dekat. Hal ini dapat digambarkan melalui pepatah Melayu yang mengatakan bahawa
tak kenal makan tak cinta. Sebagai contoh, aktiviti yang boleh dijalankan
secara gotong-royong adalah seperti membersihkan kawasan, mengadakan rumah
terbuka, kenduri dan sebagainya. Aktiviti-aktiviti yang dijalankan secara
gotong-royong memerlukan masyarakat bekerjasama bagai aur dengan tebing agar
aktiviti tersebut dapat dijalankan dengan lancar dan baik. Melalui cara ini,
setiap ahli keluarga dapat menjalinkan hubungan mesra sesama jiran tambahan
pula mereka juga sedar akan peranan masing-masing dalam sesuatu komuniti.
Apabila dewasa kelak, anak-anak akan melakukan perkara yang sama untuk
mengeratkan semangat kejiranan. Konklusinya, ibu bapa haruslah mengadakan
aktiviti gotong-royong agar dapat memupuk semangat kejiranan dalam masyarakat.
Selain itu, ibu bapa perlulah menjadi suri teladan atau ‘role
model’ yang baik kepada anak-anak sekiranya mahu anak-anak mengamalkan semangat
kejiranan dalam diri sendiri. Ibu bapa perlulah mengamalkan cara hidup seperti
aur dengan tebing atau ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni dan hati
gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah untuk mencapai keberkatan dalam
hidup. Sebagai anggota dalam sesebuah masyarakat, ibu bapa mesti mempunyai
semangat kejiranan dan prihatin terhadap jiran mereka. Apabila mengambil berat
akan hal-hal jiran, bukanlah bermaksud kita hendak menjaga tepi kain mereka
atau mengambil tahu akan hal rumah tangga mereka, tetapi kita mengambil tahu
masalah-masalah yang dihadapi oleh jiran dan cuba membantu mereka supaya dapat
meringankan beban yang dihadapi oleh jiran. Hal ini dikatakan demikian kerana
dalam kehidupan berkeluarga, setiap keluarga pasti akan menghadapi masalah dan
masalah itu hanya boleh diatasi atau dikurangkan dengan bantuan orang
lain. Sebagai analoginya, ketika ketua keluarga kurang sihat, maka
ahli-ahli keluarga itu memerlukan bantuan daripada jiran untuk menghantar ketua
keluarga itu ke hospital, memberitahu keluarganya yang tinggal jauh dari tempat
tinggal mereka, mendapatkan bantuan kecemasan ataupun kewangan dan sebagainya.
Sikap berat sama dipikul, ringan sama dijinjing yang ditunjukkan oleh ibu bapa
terhadap jiran, akan menyebabkan anak-anak juga turut mengambil berat tentang
jiran mereka. Tegasnya, ibu bapa yang berjaya menjadi iktibar yang baik, sudah
pasti mampu memupuk semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat.
Di samping itu, ibu bapa juga mestilah mengadakan majlis-majlis
rumah terbuka bersempena dengan sesuatu sambutan perayaan. Amalan mulia ini
bukan sahaja dapat mengeratkan silaturahim dan menjalin ukhuwah, tetapi juga
mampu mengukuhkan semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat. Melalui majlis
rumah terbuka, ibu bapa boleh membawa anak-anak bersama-sama. Dalam majlis
tersebut, masyarakat dapat berkumpul dan mengenali antara satu sama lain
dengan lebih dekat. Mereka juga berpeluang untuk bertukar-tukar pendapat
tentang sesuatu perkara dan bertanya khabar sambil menikmati juadah yang
disediakan oleh tuan rumah. Dengan itu, masyarakat akan lebih memahami adat
resam, agama dan budaya masing-masing di negara ini. Sebagai contohnya,
majlis-majlis rumah terbuka sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baharu
Cina, Hari Krismas dan Hari Deepavali hendaklah dijadikan acara tahunan
Kehadiran ibu bapa bersama-sama ahli keluarga dalam majlis rumah terbuka, bukan
sahaja dapat memperkenalkan anak-anak mengenali lebih dekat adat resam sesuatu
budaya malah dapat menanamkan semangat kekitaan dalam diri anak-anak dan
mengamalkan semangat kejiranan Tegasnya, majlis-majlis rumah terbuka mestilah
diadakan setiap tahun agar mampu mendekatkan ahli masyarakat untuk bertemu muka
dan membentuk masyarakat yang harmoni
Seterusnya, ibu bapa hendaklah menyemai budaya ziarah-menziarahi
dalam kalangan masyarakat sebagai langkah untuk mengukuhkan dan meningkatkan
semangat kejiranan dalam diri anak-anak. Dalam hidup bermasyarakat, ibu bapa
digalakkan membawa anak-anak-anak menziarahi jiran tetangga pada masa-masa yang
sesuai. Dengan menziarahi jiran, kita akan mengetahui masalah dan keadaan yang
dihadapi oleh jiran kita. Semua masalah boleh diselesaikan bersama-sama dan hal
ini akan menjadikan hidup mereka lebih aman dan sentosa walaupun dalam keadaan
yang serba kekurangan. Sebagai contohnya, ibu bapa boleh membawa anak-anak
berkunjung ke hospital jika kita mendapat tahu bahawa jiran kita telah
dimasukkan ke hospital kerana menghidap sesuatu penyakit . Amalan ini dapat
membentuk sifat kasih sayang dan sikap ambil berat serta membuang sejauh-jauh
sikap anani dan hidup seperti enau di dalam belukar, melepaskan pucuk
masing-masing’. Walaupun pepatah Melayu ada mengatakan bahawa berat mata
memandang, berat lagi bahu memikulnya, namun sebagai jiran, kita mestilah
berpegang teguh pada prinsip cubit paha kiri, paha kanan terasa juga. Jadi,
melalui lawatan kita, sekurang-kurangnya kita dapat meringankan beban yang
dialami oleh jiran kita dan secara tidak langsung, mereka dapat hidup dengan
lebih selesa, aman dan tenang. Anak-anak turut mengambil berat tentang jiran
yang ditimpa masalah sama seperti ibu bapa mereka. Jelasnya, ibu bapa boleh
mengamalkan budaya kunjung-mengunjungi dalam diri anak-anak untuk memupuk
semangat kejiranan.
Akhir sekali, ibu bapa bolehlah menggalakkan anak-anak supaya
melibatkan diri dalam aktiviti sosial seperti Hari Keluarga. Setiap komuniti
sering mengadakan aktiviti seperti hari keluarga untuk merapatkan hubungan dalam
kalangan masyarakat setempat. Aktiviti kemasyarakatan ini kerap diadakan sama
ada di padang, taman rekreasi atau di tepi pantai. Ibu bapa boleh membawa
anak-anak bersama-sama dan setiap ahli keluarga boleh menyertai permainan yang
disediakan. Selain itu, ibu bapa boleh mendedahkan kepada anak-anak
tentang kepentingan hidup bantu-membantu dalam masyarakat setempat yang
mempunyai satu sistem yang teratur. Persatuan atau pertubuhan ini
hendaklah melibatkan semua penduduk tempatan sebagai ahli. Dewasa ini, banyak
pertubuhan sukarela ditubuhkan dalam masyarakat seperti pertubuhan rukun
tetangga, Jawatankuasa Keselamatan dan Kebajikan Kampung (JKKK) dan sebagainya.
Sebagai contoh, melalui pertubuhan seumpama ini, masyarakat setempat mengawasi
keselamatan kawasan tempat tinggal atau taman secara bergilir-gilir untuk
mengelakkan berlakunya kejadian-kejadian yang tidak diingini daripada berlaku
seperti membunuh, merogol, merompak dan sebagainya. Hal ini dapat kita lihat
dalam peribahasa Melayu, iaitu ibarat aur dengan tebing yang mementingkan
semangat kejiranan atau saling membantu antara satu sama lain dalam kehidupan.
Jelasnya, ibu bapa berperanan penting untuk menggalakkan anak-anak supaya
melibatkan diri dalam aktiviti sosial sebagai langkah untuk memupuk semangat
kejiranan.
Berdasarkan perbincangan di atas, dapat saya simpulkan bahawa
semangat kejiranan dalam setiap individu amat penting untuk melahirkan
masyarakat yang penyayang dan membentuk perpaduan kaum. Walau apa-apa pun
keadaan dan di mana-mana pun kita tinggal, kita perlulah mempunyai jiran yang
baik hati, iaitu jiran yang menjadi tempat untuk meminta bantuan ketika kita
dalam keadaan yang susah dan sentiasa menghulurkan bantuan dengan senang hati
dan menghiburkan ketika kita senang. Jadi, untuk mempunyai jiran yang baik,
maka kita perlu menonjolkan diri kita sebagai jiran yang baik kepada jiran
kita. Sekiranya kita berbaik-baik dengan jiran, maka jiran juga akan
berbaik-baik dengan kita. Jiran Sepakat Membawa Berkat perlu terus diamalkan
dalam kehidupan kita sehari-hari. Jangan kita berasa susah dalam usaha
mengamalkan budaya yang terpuji ini. Amalkan dengan hati yang tulus, barulah
kita memperoleh keberkatan dalam kehidupan. Oleh itu, dengan meningkatkan
semangat kejiranan, perpaduan kaum akan bertambah utuh. Jadi, dalam
setiap masa, kita mestilah sentiasa berusaha untuk memastikan semangat
kejiranan sentiasa diamalkan supaya negara kita sentiasa aman, harmoni, dan
sentosa.
Amalan membentuk gaya hidup sihat dalam kalangan masyarakat.
Gaya hidup sihat bolehlah ditakrifkan sebagai satu amalan kehidupan yang
membawa impak positif kepada diri seseorang, keluarganya dan masyarakat. Antara
contoh kehidupan yang sihat ialah individu tersebut hidup dengan penuh ceria
tanpa mengalami sebarang masalah yang boleh menjejaskan kehidupannya untuk satu
tempoh tertentu pula. Sudah pasti dalam kehidupan era moden yang begitu banyak
tekanan ini gaya hidup sihat menjadi satu matlamat yang perlu dicapai segera.
Oleh itu, terdapat pelbagai tindakan yang boleh dilakukan untuk mencapai
matlamat ini.
Tindakan awal ialah seseorang itu perlu mengamalkan satu bentuk
pemakanan yang seimbang dalam kehidupannya. Dalam keadaan kehidupan
sebenar, orang ramai lebih suka mengambil makanan yang bersifat mudah seperti
mengamalkan pengambilan makanan ringan ataupun makanan segera. Tidak kurang
juga masyarakat kita hari ini yang lupa kesan pengambilan makanan berlemak
ataupun makanan yang mempunyai kandungan garam, gula atau sodium glutamat yang
tinggi. Hal ini boleh mendatangkan pelbagai penyakit kronik seperti sakit
jantung, darah tinggi ataupun kencing manis yang juga menjadi punca kematian
tertinggi di negara kita. Orang ramai juga mesti menjauhi amalan buruk seperti
merokok atau meminum arak kerana kesannya amat membahayakan kerana mencegah
adalah lebih baik daripada mengubati. Jelaslah, diet yang seimbang
membolehkan kita semua mencapai kehidupan yang ceria kerana semua nutrien yang
diperlukan oleh badan diperoleh menerusi pemakanan yang seimbang.
Selain itu, aktiviti senaman yang berkala mampu menjadikan kehidupan
yang dijalani oleh seseorang itu lebih sihat dan menceriakan. Kita boleh
menjalankan aktiviti seperti bersukan, berekreasi, berjalan atau berlari
bersendirian atau bersama-sama keluarga ketika hujung minggu. Aktiviti senaman
seperti ini diakui oleh pakar perubatan mampu menjadikan sistem peredaran darah
manusia lebih baik serta menjadikan sistem imunisasi mereka tinggi. Mereka yang
gemar bersukan biasanya memiliki badan yang sihat dan minda yang
cerdas berbanding dengan orang yang jarang bersukan. Jelasnya, semakin
kerap senaman dilakukan maka semakin tinggilah tahap kesihatan seseorang itu
kerana minda yang cerdas datangnya daripada badan yang cergas.
REPORT
THIS AD
Orang ramai juga perlu mengutamakan kebersihan diri pada setiap
masabagi memastikan mereka terhindar daripada sebarang penyakit. Keperluan asas
seperti menggosok gigi, mandi, berpakaian bersih, waktu tidur dan rehat yang
cukup juga perlu dijadikan amalan hidup seharian. Bagi mengelakkan jangkitan
kuman atau penyakit, mereka juga perlulah mengamalkan budaya mendisiplinkan
diri dengan asas-asas kebersihan seperti mencuci tangan dengan bersih sebelum
makan, menutup makanan dengan baik agar tidak dihurung lalat mahupun memilih
gerai atau tempat makan yang bersih semasa menjamu selera. Sikap sambil lewa
masyarakat dalam aspek berkenaan mungkin boleh membawa padah. Justeru, amalan
sebegini harus diutamakan agar dapat membentuk gaya hidup yang sihat dalam
kalangan masyarakat.
Pada masa yang sama selain mengutamakan kesihatan diri dan
makanan,masyarakat juga perlu menjaga kebersihan persekitaran
mereka.Persekitaran yang bersih perlu dijadikan amalan dan gaya hidup agar kita
terhindar daripada sebarang penyakit. Umpamanya, orang ramai digalakkan
mengadakan gotong-royong untuk membersihkan kawasan taman perumahan dengan
membersihkan sampah-sarap atau memastikan kawasan persekitaran mereka sentiasa
bersih. Amalan seperti ini dapat mengelakkan pembiakan agen-agen pembawa
penyakit seperti nyamuk, lipas, lalat dan sebagainya. Tempat-tempat pembiakan
nyamuk di dalam atau di luar rumah seperti pelapik pasu bunga ataupun tempat
takungan air mestilah kerap dibersihkan ataupun ditukar. Dengan cara demikian,
orang ramai akan dapat menjauhkan diri mereka daripada pelbagai penyakit serta
membentuk kehidupan yang sihat. Ingatlah slogan yang sering diwar-warkan oleh
kerajaan bahawa, “Negara bersih, rakyat sihat”.
Gaya hidup yang sihat juga melibatkan aspek psikologi dan sosial
seseorang itu. Mereka yang lebih terbuka dan bersedia untuk berkongsi masalah
dengan orang lain didapati lebih bermakna kehidupannya berbanding dengan
individu yang suka bersendirian atau menyimpan masalah mereka. Sikap berkawan
dan menghabiskan masa bersama-sama mereka menjadikan keperluan psikologi
manusia dipenuhi dengan efektif. Masyarakat digalakkan menjalin hubungan
komunikasi yang mesra bersama-sama rakan atau jiran tetangga. Hubungan baik
yang berkekalan biasanya dapat melahirkan satu bentuk kehidupan yang ceria dan
menggembirakan. Sesungguhnya, aspek psikologi dan sosial manusia perlu dipenuhi
bagi memperoleh gaya hidup yang sihat ini. Sesuai dengan falsafah moden yang
berbunyi, “Carilah sahabat yang dapat dijadikan ubat, dapat dijadikan
penawar hati”.
REPORT
THIS AD
Pada masa yang sama sikap atau mentaliti positif penting untuk
dimiliki oleh seseorang itu bagi menangani tekanan kehidupan dalam era moden
ini. Pemikiran yang positif menjadikan seseorang itu mampu menyelesaikan
pelbagai kemelut yang melanda kehidupannya dengan baik tanpa tertekan.
Kehidupan zaman moden yang penuh cabaran terutama tekanan di pejabat memerlukan
satu persepsi positif daripada ahli masyarakat kita. Kepada mereka yang
menghadapi tekanan hidup, mereka mungkin boleh mendapatkan bantuan daripada
pakar motivasi ataupun rakan-taulan di sekeliling mereka. Hal ini perlu kerana
tekanan yang dialami boleh menjuruskan seseorang pada perlakuan negatif seperti
mendera, menagih dadah atau melakukan sesuatu perkara di luar jangkaan. Jadi,
semakin positif minda seseorang itu maka semakin tinggilah gaya hidup sihat
yang mampu dicapainya kelak.
Kesimpulannya, gaya hidup yang sihat ini boleh diperoleh menerusi semua
amalan yang dipaparkan tadi. Gaya hidup sihat hanya boleh dicapai sekiranya
masyarakat mengamalkan semua aspek kehidupan berlandaskan ciri-ciri manusia
sihat. Cuma sikap masyarakat yang masih memandang rendah kepentingan gaya hidup
sebeginilah yang menyebabkan pelbagai masalah kesihatan timbul kelak. Kita
semua perlulah memahami bahawa mencegah lebih baik daripada mengubatinya.
Peranan Keluarga Dalam Usaha Memastikan Remaja Menggunakan Media Sosial
Ke Arah Yang Lebih Positif
Peranan
Keluarga Dalam Usaha Memastikan Remaja Menggunakan Media Sosial Ke Arah Yang
Lebih Positif
Pendahuluan
Tidak dapat dinafikan bahawa pada era
yang moden ini, media sosial telah mendapat sambutan yang hangat sekali di
negara kita. Hal ini dikatakan demikian kerana media sosial merupakan sejenis
media yang digunakan terus secara talian dengan membolehkan para pengguna
dengan mudah untuk menyertai, berkongsi, dan mencipta isi meliputi blog,
rangkaian sosial, wiki, forum dan dunia virtual. Blog, rangkaian sosial dan
wiki juga merupakan bentuk media sosial yang paling umum digunakan oleh
masyarakat di seluruh dunia. Definisi telah diberi oleh Andreas Kaplan dan
Michael Haenlein sebagai “sebuah kumpulan aplikasi berasaskan internet yang
membangun atas dasar ideologi dan teknologi Web 2.0, dan yang membolehkan
penciptaan dan pertukaran. Di samping itu juga, jaringan sosial merupakan laman
yang membolehkan setiap orang mampu membuat laman sesawang secara peribadi,
kemudian berhubung dengan rakan-rakan untuk berkongsi maklumat dan
berkomunikasi. Antara jaringan sosial yang sering digunakan adalah Facebook,
Myspace, Twitter dan sebagainya. Jika media tradisional menggunakan media cetak
dan media penyiaran, maka media sosial menggunakan Internet. Media sosial
mengajak sesiapa sahaja yang berminat untuk berhibur dengan memberi sumbangan
dan maklum balas secara terbuka, memberi komen, serta berkongsi maklumat dalam
masa yang cepat dan tidak terhad.
Pada pendapat saya, ibu bapa memainkan peranan yang amat signifikan untuk
memantau anak-anak semasa menggunakan kemudahan media sosial. Alam maya ini
tiada batasnya, oleh itu media sosial contohnya seperti Internet ini mempunyai
keburukannya. Pemantauan ibu bapa sebenarnya mampu mengelakkan anak-anak
daripada mengakses laman-laman sesawang yang berunsurkan pornografi, mahupun
melakukan jenayah siber seperti mencetak rompak bahan media, mencetuskan
provokasi atau menggodam laman sesawang. Tindakan kecil yang dilakukan ibu bapa
ini juga tanpa disedari mampu menyelamatkan industri hiburan tanah air yang
kerap kali ‘dirompak’ oleh orang-orang yang tidak bertanggungjawab, termasuklah
mengurangkan jumlah penggodam dan pencetus provokasi di internet yang semakin
hari semakin berleluasa. Anak-anak juga terselamat daripada terus terperangkap
di dalam kancah jenayah siber, yang juga merupakan salah satu kesalahan yang
akan dikenakan tindakan keras seperti yang termaktub dalam akta jenayah negara.
Oleh itu jelaslah bahawa tindakan ibu bapa dalam memantau anak-anak semasa
menggunakan kemudahan media sosial dapat mendidik mereka dalam memanfaatkan
kegunaan media sosial.
Tidak dapat dikesampingkan juga, ibu bapa perlu memainkan peranan penting dalam
mendidik anak-anak menggunakan media sosial secara pintar dengan memperkenalkan
kepada mereka dengan medium-medium pembelajaran menerusi media sosial. Seperti
yang ditegaskan, media sosial sememangnya memberikan banyak manfaat, termasuklah
dari segi pendidikan. Hari ini, kemajuan media sosial juga selaras dengan
kemajuan teknologi seperti “tablet” dan telefon pintar. Mengikut statistik
juga, kedua-dua peranti ini merupakan peranti pilihan pengguna untuk melayari
Internet. Oleh hal yang demikian, adalah lebih baik para ibu bapa
memperkenalkan laman sesawang atau aplikasi pintar yang berunsurkan
pembelajaran kepada anak-anak. Tanpa disedari, sudah banyak aplikasi dan laman
sesawang yang menyediakan aktiviti pembelajaran menggunakan kemudahan Internet,
namun malangnya kurang mendapat sambutan dalam kalangan pengguna media
sosialpada masa ini. Sebaik-baiknya anak-anak didedahkan dengan medium
sebegini, sekurang-kurangya mereka akan mula memanfaatkan penggunaan media
sosial serta bijak . Ibu bapa juga tidak perlu risau sekiranya anak-anak
menghabiskan masa dengan melayari Internet mahupun menghadap peranti pintar
sepanjang masa, sekiranya peranti-peranti di rumah diisi dengan aplikasi dan
laman pembelajaran yang berguna kepada anak-anak. Oleh hal yang demikian,
jelaslah sudah di sini bahawa tindakan ibu bapa memperkenalkan medium-medium
pembelajaran melalui Internet kepada anak-anak adalah amat wajar dalam mendidik
mereka memanfaatkan penggunaan media sosial.
REPORT THIS AD
Bagi saya, adik-beradik yang lebih tua seperti abang dan kakak memainkan
peranan penting dalam merealisasikan usaha untuk remaja menggunakan media
sosial ke arah yang lebih positif. Abang atau kakak boleh menjadi suri teladan
kepada adik-adik yang lebih muda. Hal ini kerana adik-adik selalunya akan
mencontohi tingkah laku abang atau kakak mereka. Selain itu, abang atau kakak
juga seharusnya menasihati adik-adik mereka dengan penuh kasih sayang apabila
melihat adik-adik mereka menggunakan media sosial ke arah perkara yang negatif.
Mereka tidak seharusnya memekakkan telinga dan membutakan mata kerana perbuatan
negatif yang dilakukan oleh adik-adik mereka boleh menjatuhkan maruah keluarga.
Seterusnya, dalam menjaga hubungan antara adik-beradik, kita perlu
menititikberatkan sifat kasih sayang dan rasa hormat antara satu sama lain.
Sebagai contoh, adik-adik perlu menghormati kedudukan abang dan kakak serta
menerima segala teguran dengan hati yang terbuka.
Lontaran idea seterusnya ialah datuk dan nenek seharusnya menerapkan didikan
agama yang secukupnya kepada remaja.Pendidikan agama mesti dilaksanakan oleh
datuk dan nenek di peringkat awal usia anak-anak bagi membolehkan iman
mereka dibentuk dan diperkukuhkan menjadi insan bertakwa. Datuk dan nenek lebih
makan garam dan remaja akan lebih mendengar dan menurut nasihat mereka.Jika perkara ini tidak dilakukan, remaja akan
mudah terpengaruh dengan media sosial yang negatif seterusnya terjebak dalam
kancah gejala sosial dan jenayah yang akhirnya menyusahkan keluarga. Pendidikan
agama mestilah menjadi teras dan benteng kepada pembentukan sesebuah keluarga,
masyarakat dan negara. Hal ni dikatakan demikian kerana apabila jiwa remaja ni
diterapkan dengan nilai-nilaiagama yang tinggi, mereka akan dapat menepis
segala laman sosial yang negatif seterusnya menggunakan media sosial dengan
berhemah. Tanpa pendidikan agama, anak-anak tidak mempunyai benteng yang
kukuh bagi menghadapi keruntuhan moral di luar yang semakin berleluasa.
Jelaslah bahawa, peranan datuk dan nenek amat penting dalam usaha untuk
memastikan remaja sentiasa berada di landasan yang betul dan menggunakan media
sosial ke arah yang positif sebagai persediaan melahirkan modal insan berjaya
di dunia dan akhirat.
Secara tuntasnya, keluarga memainkan peranan dominan dalam usaha mendidik dan
mengasuh remaja memanafaatkan penggunaan media sosial. Perkhidmatan media
sosial sememangnya memberikan manfaat kepada pengguna walaupun secara
minoritinya membawa kepada keburukan. Namun yang demikian, semua ini bergantung
kepada keluarga itu sendiri, sama ada bijak atau tidak mendidik remaja dalam
memanfaatkan penggunaan media sosial dalam kehidupan seharian. Walaupun
demikian, kita tidak seharusnya mengharapkan peranan ibu bapa sahaja kerana
bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi. Oleh itu, tindakan kerajaan
mengambil pelbagai langkah dalam memastikan perkhidmatan ini mampu digunakan
oleh semua ahli keluarga membuktikan bahawa media sosial sangat penting kepada
semua. Kerajaan juga banyak berusaha untuk memastikan masyarakat menggunakan
perkhidmatan tersebut dengan sebaik-baiknya, namun usaha kerajaan akan menjadi
usaha yang sia-sia sekiranya ibu bapa dan ahli keluargayang lain tidak
turut turun padang dalam membantu kerajaan melahirkan generasi yang celik IT
dan bijak menggunakannya. Mencegah itu lebih baik daripada merawat, sememangnya
jikalau semua pihak mula bertindak dari awal, masalah-masalah penyalahgunaan
media sosial dan jenayah siber yang semakin menjadi-jadi ini akan mudah
dicantas, dan secara tidak langsung, negara kita akan dipenuhi dengan
generasi-generasi yang berguna dan berfikiran hadapan.
.
Advertisements
EJALA BULI :
PERANAN ANDA DALAM MEMUPUK BUDAYA PENYAYANG DI SEKOLAH
Kes salah
laku seperti vandalisme, buli dan tidak menghormati guru kerap berlaku di
sekolah belakangan ini yang menggambarkan amalan budaya penyayang semakin
luntur dalam kalangan pelajar.
Sebagai
seorang pelajar yang bertanggungjawab jelaskan peranan anda dalam memupuk
budaya penyayang di sekolah.
Sejak
berkurun-kurun lamanya bangsa Asia sangat terkenal dengan budaya hormat dan
bersopan santun. Malah nilai itulah yang turut mengangkat imej Malaysia untuk
dikenali di seantero alam. Namun, selepas dilanda pelbagai arus perubahan,
nilai-nilai murni itu semakin memupus dalam budaya dan tradisi masyarakat
Malaysia. Kini dalam pola masyarakat majmuk, masyarakat Malaysia kelihatan
kurang mengamalkan nilai kesopanan dan luput budaya hormat dan berkasih sayang.
Hukum sesiapa yang kuat dia menang, yang cepat dia dapat, dan yang megah dialah
gagah. Oleh itu, sebagai pelajar saya perlu menghayati semula nilai-nilai murni
agar budaya penyayang dapat terus dikekalkan di sekolah.
Isi 1 :
AJ : Langkah
utama dan yang paling relevan, saya perlu menjadi pelajar yang proaktif dalam
mengamalkan akhlak yang terpuji.
H1 – Saya
harus berasa bangga apabila dapat mempamerkan tingkah laku yang baik
dan menjadi contoh teladan kepada rakan-rakan.
H2 –
Sebenarnya dengan tingkah laku yang baik diri kita akan disenangi oleh
semua rakan dan warga sekolah.
H3 – Saya
perlulah mengamalkan sifat-sifat terpuji seperti menghormati guru,
menyayangi rakan-rakan dan bertanggungjawab terhadap keselamatan di sekolah.
PP – Dalam
hal mempraktikkan nilai-nilai yang baik, kita hendaklah faham akan maksud
kata-kata, “Orang tidak mendengar apa-apa yang kita cakapkan tetapi orang mudah
menuruti apa-apa yang kita buat”.
Isi 2 :
AJ :
Sementara itu, dalam kalangan rakan-rakan dan guru saya hendaklah menjadi
pelajar yang mudah didekati.
H1 – Hal
demikian kerana, diri saya akan disenangi kawan, cepat mesra dan
mudah memberi bantuan apabila diperlukan.
H2 –
Sifat-sifat mahmudah seperti luhur budi bahasa, suka membantu dan
tulus ikhlas hendaklah saya pamerkan untuk menjadi ikutan.
H3 – Bahkan
semua sifat terpuji yang diamalkan boleh menjadi contoh teladan untuk
memupuk budaya penyayang dan sikap bertanggungjawab dalam kalangan pelajar dan
guru.
PP –
Sesungguhhnya, saya amat yakin apabila diri kita disenangi, justeru semua sifat
terpuji akan mudah diterima oleh orang lain.
Isi 3 :
AJ : Suatu
perkara penting yang perlu saya amalkan juga ialah ketahanan prinsip jati diri.
H1 – Dalam
hal ini, saya harus menjadi kuat dan tidak mudah menjadi pak turut
kepada sikap dan tingkah laku yang buruk.
H2 – Segala
tingkah laku yang buruk seperti dengki, khianat dan adu domba perlulah
saya hindari.
H3 –
Seyogianya, saya perlu berprinsip, tegas dan tidak terpengaruh
kepada perkara negatif supaya pendirian saya dihormati.
PP -
Sesungguhnya, agar diri kita dihormati, berpeganglah kepada prinsip dan jati diri
dan tidak mudah menjadi lalang ditiup angin.
Isi 4 :
AJ : Selain
itu, contoh teladan yang baik yang perlu diamalkan ialah belajar secara
istiqamah.
H1– Saya
harus menyimpan azam untuk menjadi pelajar yang cemerlang sama ada
dalam aspek akademik mahupun akhlak yang baik.
H2 – Apabila
seseorang pelajar itu cemerlang dalam akademik, dia sentiasa dibanggakan
oleh rakan-rakan dan menjadi contoh ikutan yang baik.
H3 –
Keikhlasan kita membantu rakan untuk berjaya dalam akademik merupakan suatu
sifat penyayang yang amat disenangi oleh rakan-rakan.
PP – Oleh hal
yang demikian, selagi kudrat saya berazam untuk menjadi insan yang baik dan
berguna kepada masyarakat dan negara.
Kesimpulan : Hidup pokok
berbuah, hidup manusia berjasa ialah ungkapan peribahasa yang mendorong
seseorang itu agar beriltizam untuk menyumbangkan khidmat dan jasa. Budaya
penyayang seandainya dipupuk dan dibaja boleh memberi natijah kepada lahirnya
masyarakat yang bertanggungjawab dan prihatin. Oleh hal yang demikian, saya
sangat teruja untuk berada di tengah-tengah khalayak bagi meuar-uarkan idea
yang baik ini agar terbentuk juga masyarakat yang berbudaya, beretika serta
penyayang. Sesungguhnya, inilah Malaysia yang menjadi harapan kita menjelang
dekad yang akan datang.
ktiviti-Aktiviti Untuk Menceriakan Kawasan Sekolah
Aktiviti-Aktiviti
Untuk Menceriakan Kawasan Sekolah
Pendahuluan
Sekolah ialah tempat kita belajar dan
menimba ilmu. Lantarannya alam sekitar kawasan sekolah yang
kondusif akan mempengaruhi pelajar menuntut ilmu dan menelaah pelajaran. Sebagai
pelajar, kita seharusnya menjaga kebersihan dan keindahan sekolah. Setiap
pelajar akan berasa selesa jika persekitaran sekolahnya bersih dan ceria kerana
bak kata peribahasa, Hendak seribu daya, tak hendak dalih. Oleh itu,
pihak sekolah perlu mengaturkan strategi yang dominan untuk menceriakan
kawasan sekolah.
Cadangan
Isi
Salah satu langkah yang dominan untuk
menceriakan kawasan sekolah adalah mengadakan program bergotong-royong.
Aktiviti bergotong- royong harus diadakan secara berkala untuk membersihkan
kawasan sekolah. Aktiviti ini perlu melibatkan seisi warga sekolah.
Gotong-royong bertujuan untuk memastikan setiap warga sekolah dapat
bekerjasama untuk menjaga kebersihan sekolah. Selain itu, kerja dapat disiapkan
dengan cepat dan mudah, bak kata pepatah, yang berat sama dipikul, yang
ringan sama dijinjing. Pada hujung minggu, pelajar sekolah boleh hadir
untuk aktiviti gotong-royong. Contohnya, pelajar dikehendaki memungut
sampah atau membersihkan longkang.
Di samping itu pihak sekolah boleh
mengecat bangunan semula. Mengecat bangunan boleh mencantikkan sekolah.
Pelajar juga akan berasa seronok untuk datang ke sekolah yang berseri-seri.
Cogan kata ada menyatakan , “sekolahku syurgaku.” Dengan bantuan
Persatuan Ibu Bapa dan Guru, pihak sekolah boleh menyediakan cat dan berus cat.
Pelajar juga boleh bekerjasama bagai ke bukit sama didaki, ke lurah sama
dituruni untuk mengecat pagar dan dinding bangunan sekolah. Kelab atau
persatuan kokurikulum juga digalakkan melukis pada dinding sekolah. Mereka
boleh melukis gambar landskap, pemandangan, lukisan dan corak serta cogan kata.
Dalam konteks ini, sekolah akan kelihatan lebih cantik dan lebih sesuai
untuk belajar.
Selain itu, sekolah juga perlu
menjalankan Program 3K. Program 3K bermaksud mengutamakan Kebersihan,
Keindahan dan Keselamatan. Dalam program ini, pihak sekolah perlu memastikan
kawasan sekolah dalam keadaan yang bersih, indah dan selamat. Hal ini dikatakan
demikian kerana pihak sekolah sentiasa mengadakan pemeriksaan dan penyeliaan
dari semasa ke semasa. Lebih-lebih lagi, pihak Kementerian
Pendidkan akan membuat pemantauan di sekolah tersebut. Hal ini akan
memangkinkan semangat pihak sekolah untuk memastikan program berjaya
diadakan. Sebagai impaknya, program 3K perludi adakan di sekolah.
REPORT THIS AD
Kesimpulan
Bagi menggulung huraian saya, semua
warga sekolah hendaklah bekerjasama untuk menceriakan sekolah. Dalam hal ini,
guru, pelajar-pelajar dan kakitangan sekolah perlu bersama-sama menjaga
persekitaran sekolah supaya bersih dan ceria.
.
Usaha-Usaha Yang Telah Dilaksanakan Bagi Melahirkan Masyarakat
Penyayang
Dasawarsa ini, sama ada kita sedar atau tidak lantaran terlalu
dihidangkan dengan pembangunan negara yang semakin gah di persada dunia. Namun
di sebalik itu, kita acapkali tersentak oleh pelbagai permasalahan sosial yang
beronal yang dicetuskan oleh rakyat kita sendiri. Justeru, masalah sosial yang
kian meruncing kini dapat dicegah jika kita berusaha membentuk sebuah
masyarakat penyayang. Masyarakat penyayang merupakan masyarakat yang
salingmemerlukan antara satu sama lain tidak kira umur, bangsa dan agama. Oleh
itu, terdapat beberapa usaha yang telah dilaksanakan bagi melahirkan masyarakat
penyayang di negara kita.
Antaranya, sebagai rakyat Malaysia yang prihatin, kita haruslah
menunjukkan perasaan simpati dan belas kasihan terhadap golongan yang hidup
dalam serba kekurangan seperti golongan kurang upaya. Hal ini demikian kerana
mereka tidak akan berasa tersisih oleh masyarakat bahkan mereka akan berasa
lebih dihargai. Misalnya, kita membantu golongan kurang upaya ini dengan
memberikan sumbangan dari segi kewangan, tempat tinggal, atau pendidikan. Bak
kata peribahasa Melayu, “ berat sama dipikul, ringan sama dijinjing “. Dengan
berbuat demikian, kita akan dihormati dan kehidupan kita akan lebih diberkati
kerana tidak bersikap kedekut dalam menyumbangkan harta yang dimiliki.
Pada realitinya, memang tidak dapat dinafikan bahawa keluarga
bahagia juga dapat membentuk masyarakat penyayang. Ini disebabkan sikapahli
keluarga yang saling mengambil berat antara satu sama lain. Ibu bapa memainkan
peranan penting dalam mendidik anak-anak sejak kecil lagi. Hal ini sama dengan
peribahasa, “ melentur buluh biarlah dari rebungya “. Contohnya, ibu bapa
haruslah bersikap terbuka dan bersedia mendengar segala masalah yang dihadapi
oleh anak-anak. Jelaslah bahawa sikap ibu bapa yang sebegini mampu mencegah
anak-anak mereka terlibat dalam gejala yang tidak sihat.
Seterusnya, pihak kerajaan juga memainkan peranan penting dalam
mewujudkan masyarakat penyayang. Ini menggambarkan bahawa pihak kerajaan perlu
peka akan situasi ini dan mengambil tindakan bagi melahirkan masyarakat
penyayang. Misalnya, menganjurkan ‘Kempen Masyarakat Penyayang’ di
tempat-tempat yang sesuai agar ramai yang menyertai kempen tersebut. Dengan
itu, usaha kerajaan pasti tidak sia-sia malahan dapat melahirkan kelompok
masyarakat penyayang dalam kuantiti yang sangat membanggakan.
Demi merealisasikan visi kudsi Wawasan 2020, marilah kita
bersama-sama membimbing golongan masyarakat yang sememangnya mempunyai
tanggungjawab yang besar untuk menerajui pemerintahan negara, menjadi tenaga
untuk memajukan negara dan menjaga kedaulatan negara. Seyogia diharapkan
golongan masyarakat akan memandang serius akan segala perubahan yang berlaku
dalam usaha melahirkan masyarakat penyayang. Hal ini bertepatan dengan
peribahasa,“ kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya “. Oleh itu,
semua pihak haruslah berganding bahu melahirkan masyarakat penyayang agar
Wawasan 2020 dapat direalisasikan seperti yang dijanjikan.
Peranan Ibu Bapa Membentuk Masyarakat Penyayang
Dewasa ini, semakin hari, semangat sayang-menyayangi dalam
masyarakat semakin terhakis ditelan arus pemodenan dan kemajuan negara. Hal ini
terbukti apabila saban hari kita dihidangkan dengan pelbagai kejadian jenayah
seperti kes pembunuhan, ragut, rogol serta kes pembuangan bayi yang tidak
berdosa. Kejadian-kejadian tersebut sekali gus memadamkan semangat
sayang-menyayangi dalam masyarakat antaranya sikap mengambil berat, prihatin
dan saling-menghormati dalam masyarakat. Hal ini demikian kerana masyarakat
penyayang hanya dapat dibentuk melalui persaan saling-menyayangi dan
menghormati sesama ahli keluarga yang merupakan asas kepada pembentukan
masyarakat. Ibu bapa mempunyai peranan besar dalam melahirkan individu yang
penyayang sekali gus mewujudkan masyarakat yang penyayang di nusa tercinta ini.
Ibu bapa berperanan memberikan kasih sayang yang secukupnya
kepada anak-anak. Kehidupan anak-anak harus diisi dengan kasih sayang oleh ibu
bapa dengan menyemai sikap penyayang dalam diri anak-anak sejak kecil lagi
seperti kata peribahasa melentur buluh biarlah dari rebungnya. Sifat kasih
sayang yang dipupuk sejak kecil akan lebih mudah terlaksana malah akan terus
sebati dalam diri anak-anak apabila mereka dewasa. Dalam hal ini, kehadiran ibu
bapa amat penting dalam tempoh anak-anak membesar. Sebagai contoh, ibu bapa
harus sentiasa berada di samping anak-anak semasa mereka dalam kekecewaan
seperti gagal dalam peperiksaan untuk menenangkan hati dan sanubari
mereka. Sekiranya, hal ini diberikan perhatian oleh ibu bapa maka anak-anak
akan berasa dihargai dan masalah yang mereka alami akan dapat diselesaikan
melalui pertolongan ahli keluarga. Tegasnya, ibu bapa harus sedia melapangkan
waktu untuk mencurahkan kasih sayang kepada anak kerana ibu bapa merupakan
insan terhampir dengan diri anak-anak.
Selain itu, didikan agama juga perlu untuk melahirkan masyarakat
yang penyayang di negara kita. Hal ini demikian kerana tidak ada agama yang
diturunkan oleh Allah s.w.t yang mengajar penganutnya bersikap kasar dan ganas
kepada individu lain apatah lagi dalam kalangan ahli keluarga sendiri.
Sehubungan dengan itu, ibu bapa seharusnya mengajar anak-anak mereka mendalami
ilmu agama dan mendekatkan diri kepada Tuhan. Contoh amalan yang boleh diajar
kepada anak-anak adalah menunaikan solat fardhu, membaca Al-Quran dan berzikir.
Bagi penganut-penganut agama lain, ibu bapa perlu selalu mengajak anak-anak
mereka ke rumah ibadat. Ibu bapa juga boleh menceritakan pada anak-anak, kisah
teladan akan kebaikan mengamalkan nilai kasih sayang dalam kehidupan hatta
bersikap kasih sayang kepada binatang. Amalan-amalan ini akan melembutkan
hati dan mententeramkan jiwa serta melahirkan anak-anak yang bersahsiah mulia.
Sifat ini akan menjadi darah daging dalam diri anak-anak dan mendorong mereka
untuk berperi laku baik seterusnya sentiasa menyayangi keluarga. Oleh itu,
tidak dapat dinafikan lagi didikan agama yang secukupnya amat penting dalam
melahirkan individu penyayang.
Di samping itu, ibu bapa juga haruslah menunjukkan nilai-nilai
yang baik kepada anak-anak mereka. Ibu bapa mestilah menjadi suri teladan
kepada anak-anak mereka dan tidak bersikap seperti ketam mengajar anaknya
berjalan betul. Hal ini demikian menunjukkan keperibadian anak-anak
mencerminkan perwatakan ibu bapa mereka. Banyak nilai baik yang boleh
ditunjukkan kepada anak-anak. Sebagai contohnya, ibu bapa mengamalkan semangat
kejiranan yang tinggi. Antaranya, mereka perlu melibatkan diri dalam aktiviti
gotong-royong, menziarahi jiran yang sakit serta dilanda musibah. Ibu bapa
janganlah sekali-kali menunjukkkan sikap zalim dan menindas atau menipu orang
lain khususnya di hadapan anak-anak. Nilai-nilai baik ini akan menjadi
ikutan kepada anak-anak. Jelas bahawa, semangat hormat-menghormati, bekerjasama
dan saling-membantu dalam masyarakat akhirnya membentuk sifat penyayang
dalam diri anak-anak yang juga merupakan ahli masyarakat.
Seterusnya, keadaan
keluarga yang stabil dari segi fizikal dan rohani juga amat perlu bagi
melahirkan individu dan masyarakat yang penyayang. Ibu bapa mempunyai
peranan besar dalam membentuk keluarga yang stabil. Keluarga yang stabil dari
segi fizikal ialah keluarga cukup dari segi kewangan serta mampu menyediakan
segala kemudahan dan keperluan hidup berumah tangga. Manakala keluarga yang
stabil dari segi rohani ialah keluarga yang saling-menyayangi ,
hormat-menghormati serta saling-membantu. Sekiranya kedua-duanya dapat dipenuhi
oleh ibu bapa maka anak-anak akan hidup dalam keadaan tenang dan harmonis tanpa
mengalami sebarang tekanan. Mereka akan lebih terpaut hati untuk berkongsi
masalah dengan ibu bapa berbanding menceritakan masalah yang dihadapi dengan
rakan yang kurang dikenali hati budinya. Di samping itu juga, ibu bapa harus
memastikan hubungan kekeluargaan sesama ahli keluarga erat bagi melahirkan
keluarga yang penyayang. Hubungan yang renggang dalam kalangan ahli keluarga
menyebabkan anak-anak akan mencari ‘kasih sayang’ di luar rumah yang akhirnya
akan menjahanam dan memusnahkan kehidupan mereka.
Masyarakat penyayang juga dapat dilahirkan melalui hubungan
baik dengan masyarakat sekeliling. Ibu bapa harus mendekatkan anak-anak dengan masyarakat
setempat bagi mewujudkan hubungan baik dengan masyarakat. Sebagai contoh, ibu
bapa boleh mengajak anak-anak untuk menyertai gotong-royong di kawasan tempat
tinggal atau solat berjemaah di surau atau masjid. Ibu bapa juga perlu
memberikan kesedaran kepada anak-anak mereka akan peri pentingnya nilai kasih
sayang dalam kehidupan khususnya semasa berinteraksi dengan masyarakat pelbagai
kaum. Dengan menjadikan negara-negara lain sebagai contoh dan teladan seperti
perang saudara yang berlaku di Somalia ditambah lagi dengan kebuluran yang
berlaku, anak-anak dapat diajar tentang kepentingan amalan kasih sayang.
Melalui kasih sayanglah pelbagai bantuan dihulurkan oleh masyarakat
antarabangsa kepada negara-negara yang ditimpa bencana seperti bencana Tsunami
yang berlaku di Jepun baru-baru ini. Jelas bahawa, hubungan silaturahim yang
erat dapat melahirkan individu dan masyarakat yang penyayang.
Konklusinya, ibu bapa berperanan besar dalam melahirkan individu dan sekali
gus masyarakat yang penyayang di negara kita. Oleh itu, ibu bapa harus
meningkatkan peranan mereka semaksimum mungkin, namun dalam masa yang sama
tidak mengamalkan sikap pilih bulu antara anak-anak.
Apa yang diharapkan oleh semua orang ialah amalan kasih sayang yang berjaya
dipraktikkkan akan mampu mewujudkan masyarakat yang sejahtera. Ingatlah!,
individu yang penyayang akan mewujudkan keluarga cemerlang seterusnya
melahirkan masyarakat serta bangsa yang terbilang.
Peranan Masyarakat Untuk Membentuk Masyarakat Penyayang
PENDAHULUAN
(T) Cabaran ketujuh dalam Wawasan 2020 ialah mewujudkan
masyarakat penyayang dan budaya penyayang. Masyarakat penyayang boleh diertikan
sebagai kelompok masyarakat yang hidup dalam suasana saling menghormati,
berbakti, memberi khidmat, menolong, berbuat jasa, menabur budi, melakukan
kebajikan, menunjukkan rasa kasih dan belas kasihan, bertimbang rasa dan
pemurah terhadap mereka yang memerlukan pertolongan dan bantuan. Cara hidup ini
juga dikenali sebagai ‘budaya ikram’. Tun Dr Mahathir mentafsirkan masyarakat
penyayang dan budaya penyayang sebagai sistem sosial yang mementingkan
masyarakat lebih daripada diri sendiri. (I) Sayangnya, kehidupan
dalam suasana pemuafakatan antara ahli-ahli keluarga yang terjalin mesra,
bertimbang rasa, faham-memahami, hormat-menghormati sudah semakin terhakis dan
telah diganti dengan sikap individualistik bagai enau dalam belukar
melepaskan pucuk masing-masing dan tidak peduli yang menebal. Sama ada
kita mahu menerima hakikat ini ataupun tidak, fenomena inilah merupakan salah
satu daripada punca berlakunya gejala sosial dalam masyarakat seperti yang
dihidangkan oleh media massa setiap hari. Malah boleh dikatakan, hampir setiap
hari akhbar-akhbar melaporkan berita kejadian penyalahgunaan dadah, pembuangan
bayi, pergaduhan yang berakhir dengan kematian, penculikan kanak-kanak, remaja
lari dari rumah, murid ponteng sekolah, sumbang mahram dan bermacam-macam lagi
masalah yang melibatkan setiap lapisan individu dalam
masyarakat. (A) Sebelum bisul menjadi nanah, setiap anggota
masyarakat tanpa mengira usia, bangsa, agama dan status harus memainkan peranan
masing-masing untuk menangani masalah ini supaya masyarakat yang penyayang
dapat dilahirkan.
(P1) Peranan masyarakat yang signifikan ialah setiap
individu masyarakat haruslah mempunyai didikan agama yang mantap dan
utuh. (M) Membentuk sebuah masyarakat adalah sama seperti membina
sebuah bangunan. Sekiranya dalam pembinaan bangunan, asasnya disiapkan terlebih
dahulu, maka begitu jugalah dengan pembentukan masyarakat yang mesti dimulakan
dengan pembinaan asasnya iaitu didikan agama. Hal ini dikatakan demikian
kerana setiap agama mengajar umatnya supaya berkasih sayang sama ada kasih
sayang kepada Pencipta, kasih sayang sesama manusia dan kasih sayang kepada
makhluk yang lain di muka bumi ini. Tanpa didikan agama, sudah pasti kehidupan
manusia akan keberantakan lantaran nipisnya keimanan yang dimiliki senipis
kulit bawang. (B) Sekiranya kita mempunyai keimanan yang tebal sudah
pasti kita tidak akan melakukan kezaliman dan penganiayaan kepada insan lain
seperti kes penganiayaan bayi, kes pembunuhan, perogolan, penindasan dan
sebagainya. Bukan sahaja itu, kemusnahan alam sekitar juga dapat
dielakkan. (K) Sejajar dengan itu, masyarakat yang penyayang dapat
mengurangkan kadar jenayah dan setiap anggota masyarakat dapat hidup dalam
keadaan yang harmoni. Lebih-lebih lagi pembangunan yang lestari dan mapan dapat
dipraktikkan disebabkan sifat penyayang telah mulai membenih dalam jiwa
masyarakat kita. (P) Maka jelaslah di sini bahawa didikan agama yang
mantap mampu melahirkan masyarakat yang penyayang demi kebaikan bersama.
(P2) Jika kita kaji dari dimensi yang lain, peranan
masyarakat yang lain adalah dengan menjadi suri teladan kepada golongan yang
masih hijau atau separa matang. Dalam hal ini, ibu bapalah yang memainkan
peranan utama. (M) Hal ini disebabkan setiap individu yang dilahirkan
dalam negara kita dilahirkan oleh kesemua ibu bapa dan ibu bapa sepatutnya
berusaha membentuk seorang anak yang memiliki sifat-sifat penyayang. Jika
setiap ibu bapa terlibat dalam usaha ini dan penggabungan kesemua anak di
Malaysia sudah mampu melahirkan sebuah masyarakat yang penyayang. (B) Oleh
itu, ibu bapa perlu menjadi contoh yang terbaik kepada anak-anak bak kata
pepatah, ‘bapa borek, anak rintik’. Pepatah ini membuktikan bahawa ibu
bapa sendiri perlu bersifat penyayang supaya jejak langkah meraka akan diikuti
oleh anak mereka. Dalam pada itu, ibu bapa sendiri perlu mencurahkan kasih
sayang kepada anak mereka supaya anak-anak yang membesar tidak akan rasa
kekurangan kasih sayang. (K) Keadaan ini secara tidak langsung akan
menjadikan seseorang anak yang membesar itu untuk mempunyai sifat kasih sayang
kerana mereka mengetahui perasaan kebahagiaan kasih sayang. Akhirnya,
masyarakat yang penyayang yang lahir daripada insititusi keluarga yang
penyayang dapat dilahirkan. (P) Tegasnya, sebagai sebahagian daripada
anggota masyarakat ibu bapa perlu memainkan peranan mereka untuk melahirkan
masyarakat yang penyayang.
(P3) Selain itu, sebagai anggota masyarakat yang
bertanggungjawab pihak sekolah juga haruslah memikul obligasi untuk melahirkan
masyarakt yang penyayang. (M) Hal ini dikatakan demikian kerana pihak
sekolah juga merupakan salah satu ejen yang penting dalam membentuk masyarakat
yang penyayang. Lagipun, golongan kanak-kanak dan remaja banyak menghabiskan
masa mereka di sekolah selain rumah dan sekolah dianggap sebagai rumah kedua
mereka. (B)Pendedahan nilai-nilai murni harus didedahkan dan seterusnya
disemai ke dalam jiwa setiap pelajar. Oleh itu, pihak sekolah tidak
seharusnya hanya mendedahkan nilai-nilai murni kepada para pelajar dalam subjek
Pendidikan Moral dan Agama Islam sahaja tetapi nilai-nilai ini perlu diterapkan
pada setiap masa walaupun di luar waktu dua subjek
tersebut. Guru-guru pula mesti menyemai sifat penyayang kepada para
pelajar sejak mereka kecil lagi seperti kata peribahasa Melayu, ‘melentur
buluh biarlah dari rebungnya’. Seterusnya pendekatan-pendekatan yang
bersifat penyayang semasa proses pembelajaran dan pengajaran seharusnya
dikreatifkan. (K)Dengan ini, para pelajar dapat membesar dengan
persekitaran yang penyayang dan harmoni sekali gus impian untuk melahirkan
masyarakat penyayang dapat direalisasikan. Bukan itu sahaja, impian negara
untuk melahirkan modal insan bermentaliti kelas pertama dapat
dilahirkan. (P)Jadi, peranan masyarakat pendidik untuk melahirkan
masyarakat penyayang tidak dapat dipertikaikan lagi.
(P4) Peranan masyarakat yang seterusnya ialah
aktiviti-aktiviti kemasyarakatan diperbanyakkan.(M) Melalui aktiviti
kemasyarakatan yang diadakan, setiap anggota masyarakat akan bersatu kudrat dan
sebulat suara untuk menjayakan aktiviti yang dijalankan persis kata orang
tua-tua,“bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat”. Bukan
itu sahaja, sifat penyayang akan terserlah melalui amalan tolong-menolong dan
bertoleransi dalam aktivti-aktiviti tersebut. (B) Sebagai tamsilannya,
amalan rumah terbuka akan menggalakkan aktiviti ziarah-menziarahi jiran
tetangga, saudara-mara dan rumah-rumah kebajikan pada hari-hari
perayaan. Manakala penyertaan masyarakat setempat dalam aktiviti gotong-royong
dan kerja sukarela juga perlulah diperbanyakkan. (K) Aktiviti-aktiviti
sosial ini sudah pasti dapat mengeratkan hubungan silaturahim antara satu sama
lain di samping memupuk sikap pemurah, ikhlas, sentiasa sanggup membantu dan
menghulurkan tenaga untuk golongan yang tidak berkemampuan ibarat yang
berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing. Akhirnya, masyarakat yang
berjiwa penyayang dapat dilahirkan untuk membentuk sebuah negara yang harmoni
dan bertaraf kelas pertama. (P)Deduksinya, penganjuran aktiviti-aktiviti
masyarakat setempat yang banyak merupakan antara elemen yang penting bagi
melahirkan masyarakat penyayang.
(P5) Meninjau dari skop yang berbeza, masyarakat yang
penyayang juga dapat dilahirkan melalui kempen kesedaran yang efektif. Usaha
ini dapat dilaksanakan oleh golongan masyarakat media sama ada media elektronik
atau media cetak. (M) Seperti yang diketahui umum bahawa media
merupakan wahana yang berkesan untuk menyedarkan masyarakat umum tentang
kepentingan amalan penyayang dalam menjalani kehidupan harian
kita. Pihak media lebih menitikberatkan aspek sosial iaitu hubungan
sesama manusia untuk didedahkan tatapan umum. (B) Oleh itu, pihak
media yang merupakan sebahagian daripada anggota masyarakat yang prihatin
haruslah menggiatkan pelaksanaan kempen ‘Keluarga Bahagia’, ‘Penerapan
Nilai-nilai Murni’ dan ‘Cintai Sungai Kita’ untuk menerapkan budaya penyayang
dalam kalangan masyarakat kita. Kempen-kempen ini haruslah diadakan secara
berterusan dan bukannya bermusim atau hangat-hangat tahi ayam.
(K) Sehubungan dengan itu, masyarakat sedar akan kepentingan amalan penyayang
dalam konteks kehidupan bermasyarakat. Sikap menganiayai, menindas dan
memusnahkan kepentingan orang lain dapat dihindarkan sekali gus dapat menyemai
sikap prihatin dalam kalbu masyarakat kita hari ini. (P) Izharlah
bahawa peranan masyarakat media melalui kempen-kempen yang diadakan dapat
membentuk masyarakat yang penyayang.
PENUTUP
(K) Bulan semakin terang bahawa peranan setiap anggota
masyarakat amat penting untuk melahirkan masyarakat yang
penyayang. Kasih sayang merupakan suatu fitrah yang amat bernilai
dalam diri manusia. Kasih sayang sangat penting untuk menjamin kesejahteraan
masyarakat. Pernyataan ini disokong oleh sabda Rasulullah S.A.W dalam memupuk
amalan kasih sayang yang bermaksud, “ Tidak beriman seseorang itu selagi
dia tidak kasihkan saudaranya sebagaimana dia kasihkan dirinya
sendiri”. (C) Oleh itu, setiap individu dalam kalangan
masyarakat harusnya mengambil inisiatif untuk melakukan anjakan paradigma
bagi merealisasikan pembentukan masyarakat penyayang dalam
kalangan rakyat Malaysia. Kita tidak seharusnya mengharapkan pihak berkuasa
sahaja untuk menjayakan matlamat ini keranabertepuk sebelah tangan takkan
berbunyi. Ibu bapa seyogianya memainkan peranan penting untuk melahirkan
generasi muda yang bermoral, berakhlak baik dan bersifat suka menbantu orang
lain. Sebagai rakyat Malaysia, kita harus bekerjasama dan saling membantu serta
saling menyayangi ibarat yang tua dihormati, yang muda disayangi. Kita
juga harus mematuhi peraturan dan undang-undang yang ditetapkan oleh
kerajaan. (H) Dengan cara ini, masyarakat kita akan dipandang tinggi
sebagai sebuah bangsa yang bukan sahaja maju dari aspek kebendaannya justeru
kaya dengan budaya penyayang. Secara tidak langsung juga imej negara akan harum
di persada dunia dan masyarakat Malaysia akan dianggap sebagai
masyarakat kelas pertama kerana ketinggian akhlaknya. Tokoh pujangga
yang bernama Ahmad Shauqi Bey berkata, “Sesungguhnya bangsa akan kekal
utuh selagi akhlaknya masih utuh. Jika akhlaknya sudah lumpuh, mereka pun akan
lenyap”. Diharapkan pembentukan masyarakat penyayang dapat merealisasikan
visi kudsi negara iaitu Wawasan 2020 dengan mudahnya.
Amalan Rumah Terbuka
(TEMA) Rumah terbuka atau
‘open house’ sudah menjadi lumrah pada sambutan perayaan di negara ini termasuk
Deepavali, Tahun Baru Cina, Hari Natal dan juga Hari Raya Aidilfitri. Perayaan
seperti ini tidak lengkap jika tiada rumah terbuka sehingga seluruh lapisan dan
pelbagai lapisan masyarakat mengetahui istilah rumah terbuka yang menjadi amat
sinonim dalam kehidupan mereka. (ISU) Kerajaan Malaysia pada tahun 2000 telah memutuskan
sebanyak enam perayaan kaum atau agama dianggap sebagai perayaan utama negara
yang diraikan di peringkat kebangsaan anjuran bersama kerajaan pusat dan
kerajaan negeri. (ARAHAN) Menyedari kesungguhan kerajaan untuk menganjurkan rumah
terbuka pada peringkat nasional, persoalan yang sering berlegar-legar di gawang
minda kita ialah apakah kepentingan-kepentingan amalan rumah terbuka?
(ISI 1) Sebenarnya, amalan
rumah terbuka yang diwujudkan banyak memberikan kepentingan terutamanya dalam
mengeratkan perpaduan kaum dalam kalangan anggota masyarakat di negara
kita. (MENGAPA)Perpaduan yang terjalin sekali gus dapat memudahkan pencapaian
matlamat atau misi dan visi negara dalam usaha untuk menjadikan Malaysia sebuah
negara bangsa. Selain itu, amalan rumah terbuka memberikan makna besar kepada
anggota masyarakat mengenai erti perpaduan yang harus wujud untuk mengelakkan
sebarang prejudis terhadap keharmonian kaum. Amalan ini juga dilihat sebagai
salah satu pertemuan yang melupakan pertentangan pendapat, perbezaan idealogi,
perbezaan konsep politik mahupun berlainan parti politik sama ada pembangkang atau
kerajaan. (BAGAIMANA) Jadi, setiap kaum seperti Melayu, India, Cina, Kadazan dan
sebagainya boleh berkunjung ke rumah terbuka kaum lain tanpa sebarang halangan
dan kekangan yang perlu dibimbangi. (KESAN) Sehubungan dengan itu, perasaan muhibah antara satu sama
lain dapat mewujudkan kehidupan yang lebih harmoni. (PENEGAS)Tegasnya, konsep penyatuan
antara kaum dapat dihidupkan melalui amalan rumah terbuka.
(ISI 2) Di samping mewujudkan
perpaduan dalam kalangan anggota masyarakat serta pemimpin sendiri, amalan
rumah terbuka ini juga dapat membantu sesama kaum memahami budaya kaum-kaum
lain. (MENGAPA)Mereka hanya akan merayakan perayaan itu bersama-sama walaupun
mereka berbeza latar belakang, budaya dan juga agama. Amalan ini juga
membolehkan setiap kaum mengenali juadah kaum-kaum lain, memahami antara satu
sama lain selain didedahkan kepada adat resam dan pantang larang rakan-rakan
mereka sendiri. (BAGAIMANA)Sebagai contoh, orang-orang India, Cina, Iban, Kadazan dan
sebagainya merayakan sambutan Aidilfitri bersama-sama dengan orang Melayu dan
begitu juga sebaliknya. (KESAN) Hal ini dapat membantu mereka mempelajari budaya dan adat
kaum lain serta budaya yang sihat juga dapat diwujudkan dalam kalangan
masyarakat berbilang kaum di negara kita. Secara tidak langsung semangat
toleransi akan tersemai dalam kalangan generasi sekarang. (PENEGAS) Pendek kata, budaya
dan adat resam kaum lain dapat dipelajari melalui amalan murni ini.
(ISI 3) Selain kepada anggota
masyarakat negara ini sendiri, penganjuran rumah-rumah terbuka juga merupakan
persembahan kepada pelancong asing yang datang melancong di negara kita. (MENGAPA) Mereka bukan sahaja
datang ke Malaysia untuk melancong dan menikmati keindahan negara tetapi mereka
juga dapat mengalami dan memahami sendiri keunikan dan keharmonian pelbagai
kaum di negara ini semasa menyambut perayaan kaum masing-masing. (BAGAIMANA) Kerajaan melalui
Kementerian Kebudayaan Kesenian dan Warisan dengan kerjasama kerajaan-kerajaan
negeri berkenaan telah pun mengadakan majlis rumah terbuka Malaysia semasa Hari
Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina, Pesta Keamatan, Hari Gawai, Deepavali dan
Krismas. (KESAN)Pengalaman pelancong asing meraikan perayaan-perayaan yang
terdapat di Malaysia akan menjadikan nama Malaysia sentiasa meniti dari bibir
ke bibir mereka sekembalinya mereka ke negara asal mereka dan sekali gus dapat
merancakkan industri pelancongan negara. (PENEGAS)Izharlah bahawa konsep
rumah terbuka dapat memberikan persembahan yang harmonis di mata pelancong
asing kerana rakyat Malaysia yang berbilang kaum dapat hidup di bawah payung
keharmonian.
(ISI) Amalan rumah terbuka
juga dapat merapatkan hubungan silaturahim dalam hubungan kekeluargaan. (MENGAPA) Hal ini dikatakan
demikian kerana simboliknya amalan rumah terbuka ialah amalan ini merupakan
medan pertemuan yang paling sesuai untuk memperkukuh hubungan silaturahim
antara ahli keluarga. Fenomena seperti ini amat dititikberatkan agar sistem
kekeluargaan akan sentiasa wujud dengan kukuh dan padu, bukannya semakin layu
dan pudar. Tanpa konsep rumah terbuka, hubungan silaturahim dan perpaduan akan
terhakis sedikit demi sedikit dan seterusnya akan hilang kepada generasi akan
datang yang semakin tidak mengenali sanak-saudara mereka. (BAGAIMANA) Semasa menghadiri
rumah terbuka, mereka akan beramah mesra dan dapat melepaskan kerinduan
di samping mendapat perkembangan terkini antara satu sama lain. Yang muda pula
dapat mengenali mereka yang tua dengan lebih dekat dalam pertemuan ahli
keluarga ini. (PENEGAS) Ringkasnya, hubungan kekeluargaan dapat diperkukuh dan
serinya tidak akan hilang jika amalan rumah terbuka dibudayakan.
(PENUTUP) Bayang kian jelas
bahawa amalan rumah terbuka lebih banyak membawa kebaikan kepada negara
dan masyarakat. (CADANGAN) Oleh itu, konsep rumah terbuka perlu dihayati dengan mendalam
oleh semua pihak. Sekiranya konsep ini tidak difahami dan dihayati, ditakuti
amalan ini akan mendatangkan keburukan atau sekadar syarat sahaja untuk
menganjurkannya. Kita tidak mahu menjadi seperti rumah sudah siap baru pahat berbunyi apabila
menganjurkan rumah terbuka. (HARAPAN) Jika amalan murni ini dibudayakan sudah pasti hasrat
negara untuk mencapai Gagasan Satu Malaysia akan menjadi realiti dan
bukannya angan-angan Mat Jenin.
Walaupun negara kita merupakan satu titik kecil di dalam peta dunia namun usaha
kerajaan untuk menyatupadukan rakyat yang berbilang bangsa dapat dijadikan
teladan kepada mata dunia.
.
No comments:
Post a Comment