Tukar Kata kunci
(6Su)
|
Baca petikan di bawah dengan teliti,kemudian buat satu rumusan
tentang faedah-faedah pembelajaran Komponen Sastera (KOMSAS) dan cara-cara pihak sekolah menarik minat
murid mempelajari KOMSAS. Panjangnya
rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan. [Soalan SPM 2017]
Salin fokus
kedua(2Si)
|
S2
|
S1
|
KOMSAS
yang diajarkan juga dapat meningkatkan minat
membaca dalam kalangan murid. Murid dapat menikmati keseronokan
dunia pembacaan apabila mereka dapat menghayati pelbagai karya yang ditulis
oleh pengarang-pengarang tanah air. Melalui pembelajaran KOMSAS pelbagai
istilah asas kesusasteraan seperti tema, persoalan,perwatakan,gaya bahasa dan
beberapa istilah lain dapat difahami dan seterusnya mampu
melahirkan murid yang menghargai karya-karya sastera.
Berbanding dengan penulisan yang berbentuk fakta dan ilmiah, penulisan karya
sastera lebih menarik kerana digarap melalui penggunaan gaya bahasa yang puitis
dan kosa kata yang pelbagai. Secara tidak
langsung, murid-murid dapat memperluas
perbendaharaan kata yang boleh digunakan dalam penulisan dan
pertuturan. Di samping itu, pembelajaran KOMSAS dapat
membantu murid untuk meningkatkan kemahiran
berbahasa seperti kemahiran bertutur,
membaca dan menulis.
S3
|
S5
|
S4
|
S6
|
S7
|
Sesungguhnya
pembelajaran KOMSAS yang telah dilaksanakan lebih sepuluh tahun itu dapat mematangkan
murid dalam berfikir dan berkomunikasi. Namun begitu, pihak KPM
perlu melaksanakan kajian semula secara holistik supaya pembelajaran KOMSAS
dapat memberikan impak yang lebih menyeluruh. Kajian ini perlu dilakukan agar
matlamat pembelajaran KOMSAS dapat dicapai dengan baik.
S8
|
‘Pembelajaran
KOMSAS dan Dunia Kesusasteraan Negara’
Oleh
Salleh Hashim,
Dewan
Siswa, April 2016
Sumber
SPM
2017,
Kertas
soalan Peperiksaan Sebenar SPM, 2011-2017,
Lembaga
Peperiksaan Kementerian Pendidikan Malaysia.
Rangka:
Pendahuluan: 1R(Perenggan pertama)
Rumusan membincangkan kebaikan/manfaat/kepentingan/kelebihan
pembelajaran komponen sastera (KOMSAS) dan cara-cara pihak sekolah menarik
minat murid mempelajari KOMSAS.
|
2 markah
|
|
Isi tersurat:6Su (Perenggan kedua – faedah-faedah pembelajaran
komponen sastera (KOMSAS)
|
||
S1
|
Menjadikan pendidikan Bahasa Melayu semakin meluas
|
2 markah
|
S2
|
Meningkatkan minat membaca dalam kalangan murid
|
2 markah
|
S3
|
Memberikan banyak pengajaran kepada murid
|
2 markah
|
S4
|
Melahirkan murid yang menghargai karya-karya sastera
|
2 markah
|
S5
|
Murid dapat memperluas perbendaharaan kata
|
2 markah
|
S6
|
Membantu murid meningkatkan kemahiran berbahasa
|
2 markah
|
S7
|
Murid menjadi lebih peka untuk menghargai kesusasteraan
sebagai warisan bangsa
|
2 markah
|
S8
|
Mematangkan murid dalam berfikir dan berkomunikasi.
|
2 markah
|
Isi tersirat:2Si (Perenggan ketiga-cara-cara pihak sekolah
menarik minat murid mempelajari KOMSAS
|
||
T1
|
Mengadakan pertandingan KOMSAS di sekolah
|
2 markah
|
T2
|
Mengadakan bengkel penulisan sastera di sekolah
|
2 markah
|
T3
|
Mengadakan minggu kesusasteraan
|
2 markah
|
T4
|
Memperbanyak karya sastera di perpustakaan sekolah
|
2 markah
|
Penutup: 1P (Perenggan keempat-cadangan dan harapan)
Kesimpulanya, pembelajaran
KOMSAS haruslah lebih kreatif agar melahirkan murid yang bersahsiah tinggi.
|
2 markah
|
Contoh Jawapan
lengkap 1:
Rumusan membincangkan kebaikan/manfaat/kepentingan/kelebihan
pembelajaran komponen sastera (KOMSAS) dan
cara-cara pihak sekolah menarik minat murid mempelajari KOMSAS.
Faedah-faedah pembelajaran Komponen Sastera (KOMSAS) adalah menjadikan pendidikan Bahasa Melayu
semakin meluas serta meningkatkan minat membaca
dalam kalangan murid. selain itu, ia bermanfaat untuk memberikan banyak
pengajaran kepada murid dan melahirkan murid
yang menghargai karya-karya sastera. Malahan,manfaatnya adalah murid dapat memperluas
perbendaharaan kata dan mematangkan murid dalam
berfikir dan berkomunikasi.
Cara-cara pihak sekolah menarik minat murid mempelajari
KOMSAS adalah mengadakan bengkel penulisan sastera di sekolah serta mengadakan minggu kesusasteraan.
Kesimpulanya, pembelajaran KOMSAS haruslah lebih
kreatif agar melahirkan murid yang bersahsiah
tinggi.
(96 patah perkataan)
No comments:
Post a Comment