Panduan Mengira
Perkataan
Perkataan yang dikira sebagai satu
perkataan
Gelaran
|
Yang Berhormat Datin Seri Siti Nor Haliza
|
Angka yang ditulis dengan nombor atau perkataan
|
701, tujuh kosong satu
|
Tarikh
|
27 April 1979
|
Penggunaan kata depan “di” dan “ke”
|
Di situ, ke sini, ke sana
|
Perkataan berulang (kata ganda)
|
Batu-batu
|
Nama Khas
|
Amran Bin Sabdul
|
Markah Isi:
Bahagian
|
Markah
|
Markah
|
||||||||
Pendahuluan
|
|
2
|
||||||||
Isi Tersurat
|
5
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
16
|
Isi Tersirat
|
12
|
11
|
10
|
9
|
8
|
7
|
6
|
5
|
4
|
|
Penutup/kesimpulan
|
|
|
2
|
|||||||
|
Jumlah Markah
|
20
|
Pemarkahan
Aspek Bahasa : 10 markah
|
|||
Peringkat
|
Markah Isi
|
Markah Bahasa
|
Huraian
Bahasa
|
Baik
|
18-20
15-17
|
09-10
07-09
|
ü
Kesinambungan
isi begitu baik
ü
Struktur
ayat/tatabahasa baik
ü
Kosa
kata yang luas
ü
Tanda
baca / ejaan betul
|
Sederhana
|
12-14
08-11
|
06-07
04-06
|
ü
Kesinambungan
isi masih lagi baik
ü
Struktur
ayat/tatabahasa masih baik
ü
Kosa
katamasih memuaskan
ü
Tanda
baca / ejaan juga memuaskan
|
Lemah
|
1-7
|
01-04
|
ü Pada keseluruhannya serba kekurangan
|
Panduan
Menjawab Soalan 2(a) Petikan Umum
Panduan
Pemarkahan
1.
Jawapan
hendaklah menggunakan ayat sendiri
2.
Jawapan
hendaklah dalam ayat yang lengkap/sempurna
3.
Jika disalin
bulat-bulat daripada teks dan jawapan itu betul, berikan separuh (50%) daripada
markah yang diperuntukkan sahaja.
Panduan
Pemarkahan Soalan Pemahaman
1.
Soalan 2 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
-
Jawapan tepat mengikut konteks / isi cukup dan ayat gramatis
|
2
|
- Jawapan kurang tepat / isi tidak cukup
|
1
|
-
Jawapan tidak tepat / salah
|
0
|
2. Soalan 3 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
- Isi cukup dan lengkap/relevan dengan
tugasan dan ayat gramatis
|
3
|
-
Isi cukup dan lengkap/relevan tetapi ayat kurang gramatis
- Isi tidak cukup/ kurang lengkap tetapi
ayat gramatis
|
2
|
- Isi kurang lengkap dan ayat kurang
gramatis
|
1
|
- Isi tidak betul/tidak relevan dengan
tugasan dan ayat tidak gramatis
|
0
|
3. Soalan 4 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
- Isi cukup dan lengkap/relevan dengan
tugasan dan ayat gramatis
|
4
|
-
Isi cukup dan lengkap/relevan tetapi ayat kurang gramatis
|
3
|
- Isi tidak cukup/kurang lengkap tetapi ayat
masih gramatis
|
2
|
- Isi kurang lengkap/ kurang relevan dan
ayat kurang gramatis
|
1
|
- Isi tidak betul/tidak relevan dengan
tugasan dan ayat tidak gramatis
|
0
|
CARA MENULIS
JAWAPAN : SOALAN PEMAHAMAN
Soalan 2(a) – Petikan Umum Berdasarkan petikan (SPM 2017)
soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat
anda sendiri.
I.
Berikan maksud rangkai kata menikmati
keseronokan. [2 markah] – Dua-dua tukar/sinonim
CONTOH JAWAPAN
a. Maksud rangkai kata menikmati keseronokan ialah merasai /
mengecapi / memperoleh kegembiraan / keriangan
(2 markah) (Jawapan Tepat, Ayat Gramatis)
II.
Dalam petikan, pengarang menjelaskan
bahawa pelbagai pertimbangan diambil kira semasa memilih karya sastera untuk
dijadikan teks KOMSAS. Nyatakan pertimbangan-pertimbangan tersebut.
(3 markah)
CONTOH JAWAPAN :
Pertimbangan
yang diambil kira semasa memilih karya sastera untuk dijadikan teks KOMSAS
ialah mencakupi pelbagai tema dan mengambil kira teknik penceritaan . Selain
itu mengambil kira gaya bahasa yang menarik .
(3 markah) (Isi
cukup, Ayat Gramatis)
iii. Negara
kita masih memerlukan ramai penulis yang berminat untuk menghasilkan karya
sastera. Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang perlu dilakukan untuk
mencapai hasrat tersebut?
(4 markah)
Contoh Jawapan
: TEKNIK SUKA (SUPAYA, UNTUK, KERANA, AGAR)
Pada pendapat
saya, langkah-langkah yang perlu dilakukan ialah DBP mengadakan kursus atau
bengkel tentang penulisan karya sastera supaya karya yang dihasilkan
berkualiti tinggi. Selain itu, pihak penerbit mengadakan pertandingan
penulisan karya sastera agar banyak bakat terpendam akan lahir melalui
pertandingan tersebut dan kerajaan menyediakan ganjaran yang bersesuaian untuk
penulis supaya menarik minta untuk mneulis dan menambah pendapatan para
penulis.
No comments:
Post a Comment