Saturday, March 28, 2020

PANDUAN MENGIRA PERKATAAN-RUMUSAN & CARA MENJAWAB PEMAHAMAN RUMUSAN


Panduan Mengira Perkataan
Perkataan yang dikira sebagai satu perkataan
Gelaran
Yang Berhormat Datin Seri Siti Nor Haliza
Angka yang ditulis dengan nombor atau perkataan
701, tujuh kosong satu
Tarikh
27 April 1979
Penggunaan kata depan “di” dan “ke”
Di situ, ke sini, ke sana
Perkataan berulang (kata ganda)
Batu-batu
Nama Khas
Amran Bin Sabdul

Markah Isi:
Bahagian
Markah
Markah
Pendahuluan

2
Isi Tersurat
5
5
6
7
8
9
10
11
12
16
Isi Tersirat
12
11
10
9
8
7
6
5
4
Penutup/kesimpulan


2

Jumlah Markah
20

Pemarkahan Aspek Bahasa : 10 markah
Peringkat
Markah Isi
Markah Bahasa
Huraian Bahasa
Baik
18-20
15-17
09-10
07-09
ü  Kesinambungan isi begitu baik
ü  Struktur ayat/tatabahasa baik
ü  Kosa kata yang luas
ü  Tanda baca / ejaan betul
Sederhana
12-14
08-11
06-07
04-06
ü  Kesinambungan isi masih lagi baik
ü  Struktur ayat/tatabahasa masih baik
ü  Kosa katamasih memuaskan
ü  Tanda baca / ejaan juga memuaskan
Lemah
1-7
01-04
ü  Pada keseluruhannya serba kekurangan

Panduan Menjawab Soalan 2(a) Petikan Umum
Panduan Pemarkahan
1.      Jawapan hendaklah menggunakan ayat sendiri
2.      Jawapan hendaklah dalam ayat yang lengkap/sempurna
3.      Jika disalin bulat-bulat daripada teks dan jawapan itu betul, berikan separuh (50%) daripada markah yang diperuntukkan sahaja.




Panduan Pemarkahan Soalan Pemahaman
1.      Soalan 2 markah:
DESKRIPSI
MARKAH
- Jawapan tepat mengikut konteks / isi cukup dan ayat gramatis
2
- Jawapan kurang tepat / isi tidak cukup
1
- Jawapan tidak tepat / salah
0

2.  Soalan 3 markah:
DESKRIPSI
MARKAH
- Isi cukup dan lengkap/relevan dengan tugasan dan ayat gramatis
3
- Isi cukup dan lengkap/relevan tetapi ayat kurang gramatis
- Isi tidak cukup/ kurang lengkap tetapi ayat gramatis
2
- Isi kurang lengkap dan ayat kurang gramatis
1
- Isi tidak betul/tidak relevan dengan tugasan  dan ayat tidak gramatis
0

3.  Soalan 4 markah:
DESKRIPSI
MARKAH
- Isi cukup dan lengkap/relevan dengan tugasan dan ayat gramatis
4
- Isi cukup dan lengkap/relevan tetapi ayat kurang gramatis
3
- Isi tidak cukup/kurang lengkap tetapi ayat masih gramatis
2
- Isi kurang lengkap/ kurang relevan dan ayat kurang gramatis
1
- Isi tidak betul/tidak relevan dengan tugasan dan ayat tidak gramatis
0
CARA MENULIS JAWAPAN : SOALAN PEMAHAMAN
Soalan 2(a) – Petikan Umum Berdasarkan petikan  (SPM 2017)

soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

I.                   Berikan maksud rangkai kata menikmati keseronokan. [2 markah] – Dua-dua tukar/sinonim

CONTOH JAWAPAN
a. Maksud rangkai kata menikmati keseronokan ialah merasai / mengecapi / memperoleh kegembiraan / keriangan        
(2 markah)              (Jawapan Tepat, Ayat Gramatis)

II.                Dalam petikan, pengarang menjelaskan bahawa pelbagai pertimbangan diambil kira semasa memilih karya sastera untuk dijadikan teks KOMSAS. Nyatakan pertimbangan-pertimbangan tersebut.
(3 markah)

CONTOH JAWAPAN :
Pertimbangan yang diambil kira semasa memilih karya sastera untuk dijadikan teks KOMSAS ialah mencakupi pelbagai tema dan mengambil kira teknik penceritaan . Selain itu mengambil kira gaya bahasa yang menarik .
(3 markah)         (Isi cukup, Ayat Gramatis)

iii. Negara kita masih memerlukan ramai penulis yang berminat untuk menghasilkan karya sastera. Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang perlu dilakukan untuk mencapai hasrat tersebut?
(4 markah)

Contoh Jawapan : TEKNIK SUKA (SUPAYA, UNTUK, KERANA, AGAR)
Pada pendapat saya, langkah-langkah yang perlu dilakukan ialah DBP mengadakan kursus atau bengkel tentang penulisan karya sastera supaya karya yang dihasilkan berkualiti tinggi. Selain itu, pihak penerbit mengadakan pertandingan penulisan karya sastera agar banyak bakat terpendam akan lahir melalui pertandingan tersebut dan kerajaan menyediakan ganjaran yang bersesuaian untuk penulis supaya menarik minta untuk mneulis dan menambah pendapatan para penulis.

No comments:

Post a Comment