Thursday, March 26, 2020

SPM 2020-SAJAK ERTI HIDUP BERERTI


SOALAN 2(d) – ERTI HIDUP BERERTI

SET 1 - Soalan 2 (d) – Sajak (PP KELANTAN)
Baca sajak di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
             ERTI HIDUP BERERTI
Aku selalu didatangi
malam sepi
bagal kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.

Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang kesakitan
berdiri tanpa ruang.

Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta alasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.

Suara Anak Pahang, 2009
       Antologi Sejadah Rindu
          Kementerian Pendidikan Malaysia
(i) Berdasarkan sajak di atas, apakah perasaan yang dialami oleh penyajak?
[2 markah]
(ii)      Yang tua dihormati,
          Yang muda disayangi.
Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah untuk menggalakkan golongan muda menghargai warga emas?                                                                                                                                                                                                                                                                             [3 markah]

(iii) Huraikan dua pengajaran berdasarkan sajak tersebut.                                    [4 markah]

SET 2 - Soalan 2 (d) – Sajak (PP MELAKA)
(i) Berdasarkan rangkap ketiga, apakah harapan penyajak terhadap anaknya?                   [2 markah]
(ii) Ibu bapa merupakan insan yang banyak berjasa dalam hidup anak-anak.
Pada pendapat anda, bagaimanakah cara anak-anak membalas jasa ibu bapa mereka.    [3 markah]

(iii) Huraikan nilai yang terdapat dalam sajak tersebut.                                                     [4 markah]

SET 3 - Soalan 2 (d) – Sajak (PP MRSM)
(i) Apakah maksud baris 4 dan 5 dalam rangkap ketiga sajak di atas?
           baik setia mahupun derhaka
    semoga disirami benih keinsafan                                                                         [2 markah]

(ii) Keluarga yang bahagia menjadi idaman semua orang.
Pada pendapat anda, selain ibu bapa apakah peranan yang boleh dilakukan oleh pelbagai pihak untuk
mencapai hasrat tersebut?                                                                                       [3 markah]

(iii) Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut.                                [4 markah]

SET 4 - Soalan 2 (d) – Sajak (PP PERAK 1)
(i) Nyatakan harapan penyajak terhadap anaknya seperti yang digambarkan dalam rangkap ketiga.
[2 markah]
(ii) Terdapat segelintir masyarakat kini yang menghantar ibu bapa mereka ke rumah orang-orang tua.
Pada pendapat anda, mengapakah mereka bertindak menghantar ibu bapa ke rumah orang tua-tua?
[3 markah]

(iii) Huraikan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak tersebut.                                     [4 markah]

SET 5 - Soalan 2 (d) – Sajak (PP PERAK 2)
(i) Apakah keluhan yang cuba disampaikan oleh warga tua dalam sajak tersebut?              [2 markah]

(ii) Ibu bapa perlu dihormati dan disayangi.
Pada pendapat anda, bagaimanakah cara untuk menghormati dan menyayangi ibu bapa kita?
[3 markah]

(iii) Jelaskan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak tersebut.                                     [4 markah]

SET 6 - Soalan 2(d) – Sajak (PP PERLIS)
(i) Berdasarkan sajak tersebut, nyatakan dua harapan penyajak.                                         [2 markah]

(ii) Kasih sayang amat penting dalam hubungan kekeluargaan.
Pada pendapat anda, mengapakah hubungan kekeluargaan perlu mengutamakan kasih sayang?
        [3 markah]
       (iii) Huraikan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak tersebut.                                     [4 markah]

SET 7 - Soalan 2(d) – Sajak(PP PENANG)
(i) Berikan maksud frasa disirami benih keinsafan.                                                            [2 markah]

(ii) Pada pendapat anda, apakah cara-cara seorang anak yang bekerja dapat menjaga ibu bapa tua yang uzur ?                                                                                                                        [3 markah]

(iii) Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam sajak ini.                                                    [4 markah]

SET 8 - Soalan 2(d) – Sajak (PP SELANGOR 3)
(i) Berikan maksud rangkai kata jangan terpegun dalam rangkap akhir sajak tersebut.         [2 markah]

(ii) Kesibukan bekerja telah menyebabkan anak-anak menjadi renggang dengan ibu bapa mereka.
Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang boleh dilakukan oleh anak-anak yang terlalu sibuk
      dengan kerjaya dan tanggungjawab masing-masing untuk membalas jasa dan pengorbanan kedua-
      dua ibu bapa mereka?                                                                                                             [3 markah]

(iii) Jelaskan dua persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut.                                         [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
SET 1 (PP KELANTAN)
(i) Perasaan yang dialami oleh penyajak:
P1 Kesunyian                                                                                                                            1
P2 Tersisih                                                                                                                                1
P3 Kasih akan anak                                                                                                                   1
[maksimum : 2 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

(ii) Langkah-langkah:
P1 ibu bapa menjadi sur teladan                                                                                                1
P2 pihak sekolah menerapkan nilai murni terhadap warga emas                                                   1
P3 kerajaan mengadakan kempen menyayangi warga emas                                                         1
P5 media massa menyiarkan rancangan/dokumentari Tentang kehidupan warga emas                  1

(Langkah yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)
[maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

(iii) Dua pengajaran berdasarkan rangkap sajak:
P1 Kita janganlah mengabaikan ibu bapa apabila mereka sudah tua agar mereka tidak kesunyian.
1+1
P2 Kita hendaklah bertanggung jawab menjaga kedua-dua ibu bapa setelah mereka tua agar mereka tidak berasa sedih.                                                                                                               1+1

P3 Kita perlulah tabah menghadapi cabaran pada masa hari tua agar tidak berasa kecewa.           1+1

P4 Kita mestilah sayang akan ahli keluarga dan sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka.         1+1

(Pengajaran yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)            [maksimum : 4 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

SET 2 (PP MELAKA)
SOALAN SKEMA MARKAH
(i) Harapan penyajak terhadap anaknya:
P1 berharap anaknya mendapat keinsafan                                                                                  1
P2 berharap kesedihan atas perbuatan anaknya terubat                                                               1
P3 berharap anak-anak mempunyai perasaan kasih sayang.                                                        1
[maksimum : 2 markah]

(ii) Cara-cara anak membalas jasa ibu bapa
P1 sentiasa mengambil berat tahap kesihatan ibu bapa                                                               1
P2 menanggung perbelanjaan ibu bapa                                                                                      1
P3 sentiasa menziarahi ibu bapa                                                                                                1
P4 mempelawa ibu bapa tinggal bersama-sama                                                                          1
maksimum : 3 markah]
 SET 3 (PP MRSM)
(i) Maksud baris 4 dan 5 dalam rangkap ketiga sajak
    P1 Penyajak berharap/mendoakan anak-anaknya sama ada yang berbakti/ baik atau yang telah melupakannya/ tidak  taat.                                                                                                            1
    P2 Berasa insaf / sedar akan kesilapan.                                                                                 1
[maksimum : 2 markah]

(ii) Peranan pelbagai pihak untuk mencapai hasrat keluarga bahagia
P1 Jiran mengambil tahu / prihatin akan kebajikan keluarga yang menghadapi musibah / masalah.         1
P2 Kerajaan/NGO menganjurkan kursus/bengkel keibubapaan.                                                                 1
P3 Kerajaan menyediakan penghargaan/anugerah kepada keluarga bahagia.                                           1
P4 Media massa/media sosial mengadakan kempen/filem/iklan SayangiKeluarga Anda, Yang Tua Dihormati Yang   Muda Disayangi, Utamakan Keluarga, drama Bisik pada Langit, filem Pulang               1
P5 Guru / sekolah menerapkan nilai kekeluargaan kepada murid.                                                              1
P6 Komuniti/masyarakat menganjurkan program hari keluarga.                                                                  P7 LPPKN menyediakan modul pengurusan kerjaya dan keluarga kepada masyarakat.                                 1
P8 Unit kaunseling / kaunselor/ahli agama / pakar motivasi memberi bimbingan/nasihat kepada keluarga yang menghadapi masalah.                                                                                                                      1
(Peranan yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)
[maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

(iii) Dua persoalan yang terdapat dalam sajak:
P1 Persoalan kesunyian hidup pada usia tua.
Huraian : Penyajak menghadapi kesunyian hidup kerana malam yang
dilaluinya begitu sepi / ditinggalkan oleh anak-anaknya.                                                                     1+1

P2 Persoalan kasih sayang ibu / keikhlasan seorang ibu.
Huraian : Penyajak sentiasa mendoakan anak-anaknya insaf dan memberi kasih sayang kepadanya.                       
                                                                                                                                                      1+1
P3 Persoalan nasib warga tua yang dipinggirkan oleh anak-anak.
Huraian : Penyajak berasa dirinya dipinggirkan oleh anak-anaknya kerana mereka tidak mahu menjaga dan saling menolak daripada memikul tanggungjawab.                                                                            1+1

P4 Persoalan penderitaan ibu bapa yang diabaikan
Huraian : Penyajak menanggung penderitaan dan kesakitan seorang diri tanpa anak-anak di sisi.       1+1

P5 Persoalan hidup dan mati ketentuan Tuhan.
Huraian : Penyajak menyatakan bahawa tiada yang kekal di dunia ini kecuali Tuhan.                            1+1
(Persoalan yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)


(iii) Nilai yang terdapat dalam sajak :
P1 keinsafan.
Contohnya, penyajak sedar dan insaf bahawa tiada yang kekal melainkan Tuhan.                   1+1

P2 kasih sayang.
Contohnya, kasih sayang ibu bapa terhadap anak- anaknya tetap tidak berubah walaupun anaknya telah
menderhaka.                                                                                                                                   1+1

P3 ketabahan.
Contohnya, ketabahan ibu bapa yang melalui kehidupan sendiri yang tidak dihiraukan oleh anak-
anak.                                                                                                                                             1+1

P4 tanggungjawab.
Contohnya, sikap tanggungjawab ibu bapa terhadap anak-anaknya walaupun anaknya telah menderhaka
dengan cara mendoakan.                                                                                                                1+1
(Pengajaran yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)                [maksimum : 4 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

SET 4 (PP PERAK 1)
(i) Harapan penyajak dalam rangkap ketiga:
P1 Penyajak berharap agar anak-anaknya sama ada yang sanggup berbakti atau yang telah melupakannya akan diberikan keinsafan.                                                                                 2

(ii) Sebab anak-anak bertindak menghantar ibu bapa mereka ke rumah orang tua-tua:
P1 Tidak mempunyai sifat tanggungjawab                                                                                  1
P2 Tidak mempunyai masa untuk menjaga ibu bapa                                                                    1
P3 Terlalu sibuk dengan kerjaya                                                                                                 1
[maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

(iii) Dua Pengajaran daripada sajak:
P1 Kita mestilah menghargai jasa dan pengorbanan ibu bapa kita agar penat lelah mereka selama ini dapat dibalas.
1 +1
P2 Kita hendaklah sentiasa menziarahi ibu bapa kita supaya mereka tidak berasa sunyi.                                                                                                                                                                           1+1

P3 Kita perlulah menjaga ibu bapa kita setelah mereka tua supaya kebajikan mereka terjamin.                                                                                                                                                                  1+1

P4 Kita hendaklah sedar bahawa tiada yang kekal di dunia kecuali Tuhan agar kita menghargai orang di
sekeliling kita.                                                                                                                                                                                                                                                                                       1+1

P5 Kita hendaklah memaafkan kesalahan orang lain walaupun mereka tidak bersikap baik dengan kita supaya permusuhan tidak berpanjangan.                                                                                                                                                                                                                                           1+1
[maksimum : 4 markah]
SET 5 (PP PERAK 2)
(i) Keluhan yang cuba disampaikan oleh warga tua
P1 Keluhan warga tua yang berasa kesunyian kerana anak-anaknya telah melupakan kasih sayingnya terhadap mereka 1
P2 Harapan agar anak-anaknya dikurniakan keinsafan terhadap perbuatan mereka itu oleh Tuhan              1
[maksimum : 2 markah]

(ii) Cara seseorang anak menghormati dan menyayangi ibu bapa

P1 Sentiasa menjaga kebajikan mereka agar mereka tidak berasa terasing dan terpinggir daripada kasih saying anak-anak                                                                                                                         1 + 1
P2 Menyayangi dan menghormati mereka dengan sepenuh hati dan keikhlasan agar mereka berasa disayangi dan kehadiran mereka diperlukan oleh anak-anak                                                          1 + 1
P3 Mendengar nasihat ibu bapa                                                                                                  1
P4 Belajar bersungguh-sungguh                                                                                                 1
P5 Tidak memalukan / menjaga maruah ibu bapa                                                                        1
P6 Bertutur / bercakap dengan sopan                                                                                         1
P7 Memberikan hadiah / penghargaan sempena hari istimewa                                                      1
P8 Membawa ibu bapa menunaikan haji / umrah / melancong                                                      1
[maksimum : 3 markah]

(iii) Dua pengajaran
P1 Kita hendaklah sentiasa menyayangi ahli keluarga

Penyajak mengharapkan belaian kasih sayang daripada anak-anak pada penghujung usianya.      1 + 1

P2 Kita perlu tabah menghadapi cabaran dan dugaan dalam kehidupan terutamanya ketika usia tua.
Cth : Penyajak tabah menjalani kehidupannya yang diabaikan oleh anak-anak dengan mencari kehidupannya sendiri serta menanggung penderitaan hidup tanpa ada tempat bergantung yang kukuh.                                                                                                                                                          1 + 1

P3 Kita haruslah bertanggungjawab menjaga kebajikan dan menggembirakan ibu bapa walaupun tinggal berjauhan
Cth : Anak-anak perlu sedar terhadap tanggungjawab untuk menjaga kebajikan ibu kandung/ ibu bapa dan memberikan kebahagian kepadanya/ mereka.                                                                        1 + 1
[maksimum : 4 markah]

SET 6 (PP PERLIS)
(i) Dua harapan penyajak
P1 anak-anak menziarahinya/menjenguknya                                                                                                    1
P2 anak–anak insaf atas perbuatan mereka yang mengabaikannya                                                               1
P3 anak-anak menjadi penawar/pengubat kedukaannya
[maksimum : 2 markah]

(ii) Hubungan kekeluargaan perlu mengutamakan kasih  sayang
P1 menjaga emosi ahli keluarga
P2 mengelakkan anak-anak terlibat dalam gejala sosial
P3 mengukuhkan hubungan/silaturahim
P4 membentuk keluarga yang harmoni/bahagia
P5 mengelakkan konflik keluarga
P6 memupuk sikap saling menghormati                                                                                        [maksimum : 3 markah][Isi cukup : 2 isi]

(iii) Dua pengajaran
P1 Kita mestilah menziarahi ibu bapa sekiranya tinggal berjauhan. (R1)
Huraian : Penyajak mengharapkan anak-anaknya dating menziarahinya kerana dia berasa terlalu sunyi.
1 + 1
P2 Kita mestilah menjaga ibu bapa ketika mereka sakit.(R2)
Huraian : Penyajak menyatakan bahawa anak-anaknya melepaskan tanggungjawab untuk menjaganya.
                                                                                                                                                                                                1+1
P3 Kita mestilah insaf bahawa kehidupan kita hanyalah sementara dan Tuhan yang kekal abadi. (R3)
Huraian : Penyajak sedar dan insaf bahawa kehidupan ini hanya sementara dan hanya Tuhan yang kekal.                                                                                                                                                                                           1 + 1
P4 Kita mestilah mendoakan anak-anak supaya mereka sentiasa melakukan kebaikan. (R3)
Huraian : Penyajak sentiasa mendoakan anak- anaknya agar diberi keinsafan.                                                                                                                                                                                                                                                           1 + 1
[maksimum : 4 markah] [Isi cukup]
SET 7 (PP PENANG)
(i) Maksud frasa disirami benih keinsafan.
P1 diberikan kesedaran /menimbulkan /melahirkan kesedaran /memutikkan kesedaran                              2
[maksimum : 2 markah]

(ii) cara-cara seorang anak yang bekerja dapat menjaga ibu bapa tua yang uzur
P1 mengupah pengasuh/orang gaji/pembantu/jururawat untuk menjaga                                                       1
P2 tinggal bersama-sama dengan mereka / mengajak tinggal bersama-sama                                               1
P3 meminta isteri/anak-anak bergilir-gilir menjaga ibu bapa uzur                                                                    1
P4 menempatkan mereka/ibu bapa di pusat penjagaan orang tua uzur pada waktu bekerja         1
P5 mengambil cuti tanpa gaji (atau cuti lain) untuk menjaga ibu bapa                                                             1
[maksimum : 3 markah][Isi cukup : 3 isi]

(iii) Dua persoalan yang terdapat dalam sajak ini.
P1 Persoalan tentang nasib warga emas yang terbiar misalnya      ‘aku’/penyajak berasa sunyi kerana tiada anak-anak dating menziarahinya                                                                                                                 1 + 1
P2 Persoalan tentang kasih sayang suci seorang ibu misalnya penyajak mendoakan semoga anak-anak akan menjadi insaf dan sedar akan kesalahan mereka.                                                                                                1 + 1
P3 Persoalan tentang hidup manusia di muka bumi bersifat sementara misalnya penyajak menyatakan bahawa semua
yang hidup akan mati kecuali Tuhan                                                                                                                  1 + 1
P4 Persoalan tentang anak-anak yang tidak bertanggungjawab menjaga ibu (bapa) misalnya mereka menolak antara adik- beradik untuk menjaga ibu bapa                                                                                  1 + 1
P5 Persoalan ialah kehidupan seorang tua yang kesunyian misalnya penyajak menyatakan bahawa dia sering berada dalam keadaan sangat sunyi tanpa anak-anaknya.                                                  1 + 1
[maksimum : 4 markah] [Isi cukup : 2 isi
SET 8(PP SELANGOR 3)
(i) Maksud rangkai kata jangan terpegun
P1 Usah terkaku                                                                                                                                                    2
[maksimum : 2 markah]

(ii) Pada pendapat anda, apakah cara-cara yang boleh dilakukan anak-anak yang terlalu sibuk dengan
kerjaya dan tanggungjawab masing-masing untuk membalas jasa ibu bapa mereka? Cadangkan usaha-
usaha anda.
P1 Menghormati / menyayangi ibu bapa                                                                                                                             1
P2 Meluangkan masa untuk berkomunikasi/ menziarahi ibu bapa.                                                  1
P3 Menyediakan keperluan hidup yang lebih selesa.                                                                                       1
P4 Memberi hadiah hari lahir, tarikh/ hari istimewa ibu bapa                                                                            1
[maksimum : 3 markah][ Isi cukup : 2 isi]

(iii) Jelaskan dua persoalan yang terdapat dalam sajak di atas.
P1 Persoalan kehidupan warga tua yang mendambakan kasih sayang anak-anak.
Contoh, ibu bapa yang sudah tua yang tinggal berjauhan dengan anak-anak mengharap anak anaknya datang
menjenguknya.                                                                                                                                                                      1 + 1

P2 Persoalan kealpaan anak-anak menunaikan tangungjawab kepada ibu bapa.
Contoh, anak-anak alpa terhadap tanggungjawab masing-masing untuk menjaga ibu bapa sehingga
mengharap sesama sendiri yang akhirnya ibu bapa terabai.                                                                           1 + 1

P3 Persoalan kasih sayang ibu bapa yang tiada sempadan terhadap anak- anak.
Contoh, penyajak terus berdoa agar anak-anaknya insaf atas perbuatan mereka yang meminggirkannya.
1 + 1

[maksimum : 4 markah]



No comments:

Post a Comment