MODUL KARANGAN
8: UNIT 11 KOMUNIKASI GLOBALL
Lihat graf di bawah dengan teliti.
KESAN NEGATIF
INTERNET TERHADAP MASYARAKAT
|
·
Membazir masa
·
Pengaruh negatif
·
Penyebaran maklumat
palsu
|
Dalam menongkah arus pemodenan, kita sering kali disogokkan dengan isu
internet yang menjadi tarikan kepada pengguna di seluruh dunia. Hal ini dikatakan demikian kerana, semakin
ramai yang menggunakan internet semenjak pembukaan jalur lebar secara meluas ke
pelosok tempat seiring dengan era globalisasi teknologi maklumat pada masa
ini. Ketahuilah penggunaan internet
mempunyai banyak maslahatnya. Walau
bagaimanapun, teknologi ini turut mendatangkan impak negatif kepada pengguna
tanpa mengira usia dan masa. Sudah
terang lagi bersuluh, masyarakat disogokkan dengan keburukan internet melalui
laman sosial seperti Facebook, Twitter, Telegram, Chat, Instagram dan
sebagainya. Persoalannya yang sering berlegar-legar di minda kita ialah apakah
kesan negatif internet terhadap masyarakat?
Oleh hal yang demikian, impak negatif penggunaan internet terhadap
masyarakat yang mewarnai fokus perbincangan akan dikupas dan dibugar secara terperinci
untuk kebaikan semua pihak.
Beralih pada perspektif internet membazir masa yang
berharga bagi masyarakat yang sering
menggunakan internet tanpa batasan merupakan kesan buruk internet pada masa
ini. Hal ini tercetus kerana masa itu
emas telah terbuang begitu sahaja
kepada mereka yang terlalu asyik dan ghairah dengan penggunaan internet tanpa
mengira masa dan tempat. Begitu juga
halnya, remaja yang suka membuang masa dengan melayari laman yang tidak
berfaedah seperti permainan video, Youtube, dan sebagainya menyebabkan
mereka lalai dan tidak menggunakan masa dengan sebaik-baiknya untuk menyertai
aktiviti yang berfaedah sesuai dengan usia remaja mereka. Hal yang paling nyata ialah remaja turut
mengabaikan pelajaran kerana mereka menghabiskan masa di depan komputer dan
akhirnya gagal dalam pelajaran.
Contohnya, remaja pada masa kini terlalu leka dan alpa dalam dunia siber
dan tidak sanggup membesar menjadi modal insan yang bermutu. Pengaruh internet yang begitu kuat akan
menjejaskan pembangunan negara kerana remaja
bakal menentukan kemakmuran negara kita pada masa hadapan bersesuaian
dengan ungkapan Imam Al-bukhari iaitu “Jika anda ingin melihat masa hadapan negara,
lihatlah golongan remaja yang ada sekarang.”
Sebagai menggulung segala yang telah diperkatakan jelaslah bahawa, kesan
buruk internet terhadap masyarakat adalah membuang masa tanpa hala tujuan.
Skop perbincangan
akan diteruskan lagi dari aspek penyebaran maklumat palsu kepada masyarakat
dunia merupakan impak negatif internet terhadap masyarakat. Hal ini tercetus disebabkan oleh kesahihan
maklumat yang boleh diragui kerana bukan semua maklumat yang diperoleh dari
internet adalah benar. Maklumat itu mungkin
ditokok tambah dan sengaja menimbulkan kekeliruan dalam kalangan pengguna internet. Hal yang paling nyata ialah terdapat khabar angin
yang disebarkan melalui internet mampu menjejaskan imej orang lain. Secara tamsilnya, fitnah yang boleh
mengelirukan orang ramai dan seterusnya membawa kesan buruk kepada individu
yang menjadi mangsa fitnah. Lebih parah
lagi jika maklumat tersebut mampu menghancurkan keharmonian sesebuah negara. Begitu juga dengan bahan-bahan internet yang
tidak ditapis akan dibaca atau ditonton oleh masyarakat yang menjadi batu
loncatan untuk menjatuhkan individu tertentu serta boleh membahayakan orang
ramai. Sebagai penghias bicara akhir,
jelaslah bahawa maklumat palsu tanpa tapisan merupakan pengaruh buruk internet
terhadap masyarakat.
Suatu hakikat yang
tidak dapat diketepikan ialah pengaruh bahan
negatif internet terhadap masyarakat pada masa kini. Dalam konteks ini terdapat bahan-bahan
negatif seperti unsur porno bercorak filem-filem ganas dan seks, budaya kuning
dan sebagainya mampu mempengaruhi
masyarakat dengan mudah dan terbuka.
Lebih parah lagi jika golongan remaja yang kurang berfikiran matang
senang dipengaruhi oleh unsur-unsur negatif yang dipaparkan dalam laman web
internet ini. Maka, remaja akan meniru
aksi-aksi yang boleh menjejaskan nilai murni yang telah dipupuk dalam sanubari
mereka sejak kecil lagi. Sebagai
analoginya, ada juga yang terikut-ikut dengan budaya hegemoni Barat dalam hidup
dan akan mengalami keruntuhan akhlak dalam kehidupan mereka. Remaja yang ketagih dengan filem-filem ganas
dan bahan-bahan porno akan menghabiskan banyak masa begitu sahaja. Sebagai mengakhiri diskusi ini, jelaslah
bahan negatif internet mampu membawa keruntuhan nilai-nilai baik masyarakat
pada masa kini.
Berdasarkan huraian
kesan buruk internet terhadap masyarakat, ternyatalah bahawa penggunaan
internet mesti dikawal supaya orang ramai tidak menyalahgunakan kemudahan
tersebut dengan sewenang-wenangnya. Ibu
bapa serta masyarakat harus berganding bahu dan menggembleng tenaga dengan
pihak berkuasa untuk memantau remaja yang sering melayari internet. Justeru, diharapkan anak-anak remaja tidak
mudah terjerumus ke dalam lembah kehinaan dan kejahatan. Sekiranya internet dapat digunakan dengan
sebaik-baiknya, pastilah masyarakat kita dapat berfikir secara minda kelas
pertama. Tuntasnya, dapatlah kita
rumuskan di sini bahawa masyarakat yang bijak menggunakan internet mampu
melahirkan individu yang berwawasan demi kesejahteraan negara bak kata
‘Internet ibarat madu, maka jangan tukarkan menjadi hempedu.
MODUL KARANGAN
9: UNIT 12 PELESTARIAN BUDAYA WARISAN
lihat graf di bawah dengan teliti.
Huraikan pendapat anda tentang langkah-langkah
untuk mengekalkan permainan tradisional di negara kita. Panjang huraian anda hendaklah antara 200
hingga 250 patah perkataan.
Sepak raga bulatan
Wau
Gasing
|
§
Memperkenalkan permainan
tradisional di sekolah
§
Menganjurkan
pertandingan permainan tradisional
§
Menyediakan alat
permainan tradisional
|
Permainan
tradisional dapat ditakrifkan secara literal sebagai permainan budaya yang
sudah diamalkan oleh masyarakat untuk satu tempoh tertentu. Permainan tradisional masih digemari oleh
masyarakat kita dan masih dimainkan di beberapa tempat seperti permainan
gasing, layang-layang, batu seremban dan sebagainya. Namun dua tiga dekad ini, betapa permainan
tradisional semakin ditelan zaman seiring dengan arus pemodenan masa kini. Pada masa yang sama, permainan elektronik
semakin diagung-agungkan dalam kalangan masyarakat dan permainan tradisional
semakin dipandang enteng oleh masyarakat Malaysia. Ibarat daun kering yang terbang ditiup angin,
tanpa disedari perlahan-lahan warisan nenek moyang akan hilang begitu
sahaja. Persoalan yang sering menerjah
dan menerawang di gawang minda fikiran ialah apakah langkah-langkah untuk
mengekalkan permainan tradisional di negara kita? Usaha pasti akan membuahkan hasil kalau
pelbagai langkah yang efektik dan drastik dilakukan segera untuk mengatasi
masalah yang sudah bersarang lama di negara kita ini.
Kita tidak seharusnya memandang
sebelah mata terhadap peranan yang dimainkan oleh pihak sekolah dengan
memperkenalkan permainan tradisional di sekolah sebagai langkah utama
mengekalkan permainan ini. Dalam konteks
ini, sekolah mesti mengaktifkan permainan tradisional seperti gasing, sepak
raga bulatan, congkak dan sebagainya di sekolah dengan menubuhkan kelab atau
persatuan permainan tradisional.
Contohnya kelab Congkak atau Kelab Sepak Raga yang boleh melatih
anak-anak muda mengetahui dan mengenali permainan tersebut secara mendalam
lagi. Tak kenal maka tak cinta, maka
pihak sekolah boleh menjemput tetamu dari luar yang mahir dalam permainan
tradisional untuk membimbing remaja tentang cara dan teknik bermain permainan
tradisional yang betul. Kendatipun
demikian, para pelajar dapat mendominasi permainan tradisinal dengan lebih baik
lagi kerana jauhari juga yang mengenal manikam.
Biar kita lihat sekiranya pihak sekolah mengadakan acara dan
pertandingan menarik yang boleh disertai
oleh para pelajar dan guru. Oleh itu,
pihak sekolah perlulah menyediakan lebih banyak alatan permainan tradisional
yang boleh digunakan di sekolah bagi memudahkan para pelajar untuk menggunakan
alatan permainan tersebut.
Justifikasinya, para pelajar akan lebih mendekatkan diri dengan
permainan tradisonal dan mengekalkan warisan bangsa dalam diri setiap
pelajar. Izharlah bahawa, pihak sekolah
mestilah memainkan peranan untuk mengekalkan permainan tradisonal dalam
masyarakat di Malaysia.
Kupasan dan huraian tentang
langkah-langkah mengekalkan permainan tradisional tidak harus ada titik
noktahnya, maka sebagai meneruskan kesinambungan kupasan, moleklah andai kata
ditinjau pula dari aspek mengadakan pertandingan permainan tradisional. Kita perlu mengakui hakikat bahawa
pertandingan permainan tradisonal yang dianjurkan di peringkat daerah, negeri
dan kebangsaan mampu mengekalkan permainan ini.
Secara analoginya, rakyat daripada pelbagai kaum dapat mengetahui dengan
lebih mendalam tentang permainan tradisional yang hampir pupus ditelan zaman. Pihak kerajaan seperti Kementerian Kesenian,
Kebudayaan dan Warisan mengadakan pesta
permainan tradisional. Pada masa yang
sama kerajaan boleh memperluas permainan tradisional negara Malaysia sehingga
ke peringkat antarabangsa. Tamsilnya
permainan wau dan layang-layang menjadi tarikan ramai pelancong asing melawat
ke Malaysia untuk melihat pertandingan layang-layang yang dianjurkan oleh
kerajaan Malaysia pada saban tahun.
Implikasinya rakyat tidak mudah untuk melupakan permainan tradisional
serta mampu menyelami dan mempelajari permainan tradisonal dengan lebih
mendalam. Hal ini bersesuaian dengan
peribahasa tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas, permainan tradisional
tidak akan mudah terhakis pada zaman akan datang. Benarlah panganjuran pertandingan permainan
tradisional mampu mengekalkan permainan ini sepanjang zaman.
Sebagai penutup tirai perbincangan,
langkah-langkah untuk mengekalkan permainan tradisional yang dibincangkan di
atas akan ditinjau dan dibugar dari sudut menyediakan alat permainan tradisional. Hal ini dikatakan demikian kerana alat-alat
permainan tradisional mesti disediakan dengan banyak untuk memudahkan generasi
muda mengenali, menggunakan serta memahami penggunaan alatan permainan
tradisional. Contohnya, wau, gasing,
permainan congkak dan sebagainya perlu disediakan di sekolah, dijual di kedai
dengan harga yang berpatutan serta dipamerkan di pesta permainan tradisional
agar masyarakat boleh mengetahui dan menjadikan alatan permainan tradisional
sebagai koleksi antik dan hobi baharu.
Secara tidak langsung permainan ini masih kekal dan tidak terus
tenggelam dek zaman. Sebagai analoginya,
peranan generasi lama yang masih boleh membuat atau menyediakan peralatan-peralatan
ini perlu memperturunkan ilmu kemahiran membuat alat permainan ini kepada
generasi muda. Impaknya, permainan ini
akan dapat dikekalkan dan diwarisi sepanjang zaman. Ibu bapa juga boleh membelikan anak-anak alatan
permainan tradisional sebagai hadiah atau buah tangan sekiranya ibu bapa pulang
dari bekerja di luar daerah seperti congkak dan gasing. Melentur buluh biarlah dari rebungnya amat
sesuai dengan peranan ibu bapa yang memperkenalkan permainan ini kepada
anak-anak mereka sejak dari kecil lagi.
Secara tidak langsung, anak-anak mewarisi teknik dan cara-cara bermain
permainan tradisional ini. Tegasnya,
penyediaan alat permainan tradisional boleh mengekalkan khazanah permainan
tradisional pada masa kini.
Sudah terang lagi bersuluh,
ternyatalah permainan tradisional perlu dikekalkan supaya generasi muda
mengenali dan mewarisi permainan ini. Oleh
itu, semua pihak haruslah mengambil langkah yang drastik umpama sediakan payung
sebelum hujan agar permainan tradisional tidak dipandang ringan dan aktiviti
permainan ini sentiasa diaktifkan dari masa ke masa. Demi merealisasikan visi kudsi Wawasan 2020,
kita mengharapkan generasi muda bersama-sama menjaga dan menggiatkan permainan
tradisional hingga ke peringkat antarabangsa.
Di mana ada kemahuan di situ ada jalan, sebagai kata sepakat untuk
mengekalkan permainan tradisional agar tidak tenggelam dek zaman.
No comments:
Post a Comment