PRAKTIS
KARANGAN- MURID CEMERLANG, SEDERHANA
Pilih satu daripada soalan di bawah
dan tulis sebuah karangan yang panjangnya lebih daripada 350 patah perkataan.
1. Kecemerlangan
sesebuah sekolah itu bukan sahaja bergantung kepada pihak guru semata-mata, namun peranan
murid-murid juga amat penting.
Huraikan peranan-peranan
tersebut.
Pendahuluan:
Sekolah merupakan
institusi yang amat penting untuk menimba ilmu. Untuk mewujudkan sebuah
sekolah yang cemerlang dalam pelbagai bidang menjadi idaman bagi setiap murid
dan juga guru Kecemerlangan dalam bidang akademik seperti mencapai 100
peratus dalam SPM serta cemerlang dalam bidang kokurikulum menjadi juara di
peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Hal ini membuktikan peranan murid
amat penting untuk mencipta kecemerlangan yang diimpikan oleh pihak sekolah.
Isi-isi:
1. Berusaha untuk
mencapai kecemerlangan dalam akademik – apabila mencapai kejayaan
dalam bidang akademik sudah tentu akan menaikkan nama sekolah
di
peringkat negeri dan juga kebangsaan. Sebagai contohnya mendapat keputusan semua A dalam mata pelajaran di peringkat
Sijil Pelajaran Malaysia dan juga Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia terutamanya dalam mata pelajaran Bahasa
Melayu, Sejarah dan mata pelajaran aliran Sains yang
kritikal seperti Matematik Tambahan, Fizik, Kimia, dan Biologi.
UM
[ungkapan menarik]– Usaha Tangga Kejayaan
2. Berusaha mencipta
kejayaan dalam bidang kokurikulum seperti acara sukan
dan juga
badan beruniform. Sebagai contohnya mendapat johan di peringkat kebangsaan dalam
acara sukan seperti bola sepak, hoki, bola jaring dan juga dalam acara olahraga.
Memenangi acara dalam pertandingan sukan bertaraf antarabangsa seperti acara
memanah,
renang, dan taekwondo.
UM –
genggam bara api biar sampai jadi arang.
3. Berusaha untuk
menjadi pelajar yang bersahsiah tinggi seperti menjaga tingkah laku di
sekolah agar hasrat sekolah untuk merealisasikan program Sifar Disiplin tercapai. Sebagai
contohnya murid tidak terlibat dalam masalah buli,
ponteng
sekolah, vandalisme, penyalahgunaan dadah, pergaulan bebas, dan lain-lain lagi.
Apabila wujud iklim yang kondusif di sekolah pelajar dapat memberikan tumpuan
kepada proses pembelajaran secara tidak langsung budaya
kecemerlangan
akan diwujudkan di sekolah.
4. Murid-murid sentiasa menghormati guru. Guru merupakan insan
yang banyak berjasa dalam
mencurahkan ilmu kepada murid-murid – ilmu yang diperoleh daripada guru akan diberkati Allah SWT
– ada keberkatan sudah
tentu akan memperoleh kecemerlangan.
Sebagai misalnya menghormati guru – memberi salam
– membantu guru ketika kesusahan – angkat barang dan yang paling penting janganlah mengguris hati guru.
UM –
guru ibarat lilin membakar diri sendiri untuk menyuluh orang lain.
Kesimpulan:
Sebagai seorang murid haruslah
menggalas tanggungjawab yang besar ini untuk mengharumkan nama sekolah sebagai
sekolah yang cemerlang dari pelbagai segi iaitu akademik dan juga kokurikulum.
Pelajar haruslah berganding bahu secara kompak dengan guru-guru untuk membentuk
satu pasukan yang kuat agar kecemerlangan sekolah terus dicapai. Seterus dapat
menaikkan nama sekolah di kaca komuniti.
UM –
berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.
2. Remaja
pada masa ini terpengaruh dengan pelbagai gejala sosial seperti penyalahgunaan dadah,
lumba haram, dan pergaulan bebas.
Huraikan peranan ahli keluarga
untuk membantu remaja daripada terlibat dalam
gejala sosial yang akan
merosakkan remaja sebagai pemimpin negara pada
masa hadapan.
Pendahuluan:
Dalam menghadapi arus
kemodenan ini pelbagai gejala sosial yang melanda negara. Mereka yang terlibat kebanyakannya ialah
remaja. Gejala sosial ini mampu menjatuhkan imej negara pada masa hadapan.
Gejala sosial yang sering dikaitkan dengan remaja ialah penyalahgunaan dadah,
lumba haram dan gejala vandalisme. Buktinya banyak kes yang berlaku didedahkan
melalui media massa terutamanya media cetak dan juga media elektronik. Mengikut
laporan yang dikeluarkan oleh Polis Selangor sebanyak 50 jumlah tangkapan yang
dibuat dalam kes dadah dan sebahagian besarnya terdiri daripada golongan
remaja. Semua ini tidak akan berlaku jika keutuhan institusi keluarga iaitu ibu
bapa serta ahli keluarga bertanggungjawab untuk mengelakkan remaja daripada
terlibat dalam gejala yang akan merosakkan masa hadapan remaja itu sendiri.
Isi-isi:
Peranan ibu bapa
1. Ibu bapa haruslah
mencurahkan kasih sayang yang sepenuhnya kepada anak-anak bagai menatang minyak
yang penuh.
Anak-anak haruslah
dianggap sebagai kurniaan daripada Allah SWT dan menjadi tanggungjawab ibu bapa
mendidik dan mengasuhnya sejak kecil sehinggalah dewasa menjadi manusia yang
berguna. Ibu bapa haruslah membuang sikap terlalu mementingkan kerjaya mengejar
kebendaan sehingga mengabaikan tanggungjawab terhadap anak-anak. Sebagai
contohnya ibu bapa harus meluangkan masa bersama dengan anak-anak pergi bercuti
dalam ataupun luar negara, beriadah pada sebelah petang. Secara tidak langsung
masa anak-anak tidak terbuang dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah anak-anak ibarat kain putih ibu bapa
yang akan mencorakknya menjadi insan yang sempurna.
2. Ibu bapa haruslah
memberi didikan yang sempurna kepada anak-anak sejak setahun jagung. Ibu bapa haruslah mengajar anak-anak ilmu agama
seperti solat lima waktu dan menerapkan nilai-nilai murni dalam diri anak-anak.
Ilmu agama yang ada pada anak-anak ini akan menjadi benteng kepada mereka untuk
tidak terpengaruh dengan gejala sosial yang semakin parah dewasa ini. Menurut
pakar motivasi terkenal iaitu Datuk Profesor Dr. Che Muhaya anak-anak wajar
dibentuk dengan ilmu-ilmu agama agar ilmu tersebut akan menjadi benteng kepada
keruntuhan akhlak pada zaman moden ini.
3. Ibu bapa haruslah
sentiasa memberi sokongan terhadap kebajikan anak-anak di sekolah. Ibu bapa
wajib hadir jika ada masalah anak-anak dalam pembelajaran atau masalah
disiplin. Anak-anak akan berasa dirinya penting di dalam keluarga. Jika ibu
bapa tidak menyokong kebajikan anak-anak ini sudah tentu mereka menganggap diri
mereka tidak penting dalam keluarga. Kesannya mereka akan mencari orang lain
untuk berkongsi masalah. Sebagai contohnya ibu bapa harus hadir dalam
program-program akademik di sekolah contohnya muzakarah, konsultasi dan
aktiviti yang melibatkan PIBG. Anak-anak akan berasa mereka diberi perhatian
oleh ibu bapa maka agak sukar untuk mereka terpengaruh dengan gejala sosial.
4. Ibu bapa haruslah
menjadi suri teladan kepada anak-anak. Ibu bapa janganlah bertingkah
laku negatif di hadapan anak-anak. Jika ibu bapa bersikap sedemikian anak-anak
akan mudah terikut-ikut dengan tingkah laku sebagai contohnya ibu bapa tidak
boleh sama sekali merokok di hadapan anak-anak. Hal ini akan menjadi ikutan
kepada anak-anak yang baharu sahaja memasuki alam remaja yang mudah terpengaruh
lebih-lebih lagi dengan insan yang disayangi mereka.
UM-
seperi ketam mengajar anaknya berjalan dengan betul
5. Peranan adik-beradik [kakak atau
abang]
Peranan ahli keluarga yang lain
juga amat penting. Sebagai seorang kakak atau abang haruslah menasihati
adik-adik yang terlibat dalam gejala sosial sebelum nasi sudah menjadi bubur.
Mereka haruslah menjadi pendengar yang setia kepada adik-adik yang mahu
berkongsi masalah dalam pembelajaran atau masalah-masalah lain. Mereka juga haruslah menjadi pembakar
semangat kepada adik-adik untuk terus berjaya di dalam kehidupan.
Kesimpulan:
Peranan ahli keluarga
terutamanya ibu bapa cukup besar dan signifikan dalam usaha untuk membendung
anak-anak daripada terjerumus dalam gejala sosial. Anak-anak harus diberi keutamaan
oleh ahli keluarga kerana mereka merupakan pemimpin pada masa hadapan yang akan
memimpin negara ke arah menuju negara maju.
3.
Semangat
patriotik dalam kalangan masyarakat semakin luntur sejak akhir- akhir ini.
Bincangkan
peranan pelbagai pihak untuk meningkatkan semangat tersebut.
Pendahuluan:
Semangat patriotik semakin luntur dalam
kalangan masyarakat. Bukti- sepanjang bulan kemerdekaan sambutan seolah-olah
dingin tidak ada kibaran Jalur Gemilang di kenderaan tidak seperti suatu masa
dahulu. Masyarakat terlalu sibuk mengejar kebendaan sehingga lupa akan
tarikh-tarikh penting kemerdekaan negara. Kes terbaharu ada yang sanggup
menggantung bendera keramat Jalur Gemilang secara terbalik da nada juga yang
menghitamkan Jalur Gemilang. Hal ini menggambarkan bahawa semangat ini semakin
luntur dalam kalangan masyarakat.
Isi-isi:
1. Peranan pihak sekolah – menerapkan semangat
cinta akan negara sejak di bangku sekolah lagi. Konsep melentur buluh biarlah
dari rebungnya adalah amat penting untuk menerapkan semangat ini dalam diri
anak-anak murid sejak awal lagi. Jika semangat ini dapat dipupuk sejak di bangku
sekolah lagi, nilai ini akan kekal sehingga ke dewasa.
2. Peranan pihak kerajaan mengadakan kempen
secara besar-besaran melalui media massa – kempen ini memberi kesedaran kepada
masyarakat bahawa pentingnya semangat patriotik. Sebagai contohnya televisyen
menyediakan dokumentari serta filem-filem yang bercorak semangat patriotik.
Kempen harus tekal bukan hanya pada bulan kemerdekaan sahaja. Sebagai contoh
filem Bukit Kepong, dan Paloh.
3. Peranan pemimpin negara – pemimpin negara
haruslah menunjukkan semangat patriotik kepada masyarakat tanpa mengira bangsa
dan agama. Pemimpin haruslah sentiasa mengingatkan kepada masyarakat tentang
pentingnya mempunyai semangat ini untuk mengelakkan terjadinya peristiwa hitam
berulang kembali iaitu Peristiwa 13 Mei. Para pemimpin juga haruslah menerapkan
kepada masyarakat nilai-nilai menghormati para pejuang negara yang telah banyak
berjasa untuk memerdekakan negara seperti Bapa Kemerdekaan Malaysia iaitu
Tuanku Abdul Rahman Putra Al-Haj dan Dato Onn bin Jaafar.
4. Peranan pihak badan bukan kerajaan –
mengadakan aktiviti-aktiviti sepanjang bulan kemerdekaan di seluruh pelosok
negara – supaya masyarakat di luar bandar terkesan juga dengan sambutan
sepanjang bulan kemerdekaan iaitu sepanjang bulan Ogos pada setiap tahun – contohnya
pihak swasta mengadakan Karnival Kemerdekaan, pameran-pameran yang berkaitan
dengan bulan kemerdekaan, mengadakan pertandingan sayembara puisi, pertandingan
melukis Jalur Gemilang dan juga pertandingan melukis wajah-wajah tokoh
kemerdekaan dan tokoh pahlawan tempatan yang telah banyak berjasa untuk
kemerdekaan nusa yang tercinta ini.
UM – Tak kenal maka
tak cinta
Kesimpulan:
Kesimpulan -
usaha untuk memupuk rasa cinta akan negara dalam diri masyarakat haruslah
dibuat sepanjang dan tiada henti – walaupun negara kita menuju kea rah negara
maju namun erti kemerdekaan dan semangat jati diri harus menebal dalam diri
masyarakat. Jika semangat ini pudar dalam sanubari masyarakat sudah pasti suatu
hari nanti negara yang kita cintai ini akan dijajah kembali oleh kuasa-kuasa
besar yang sememangnya sedang menunggu ruang dan masa sahaja.
Cikgu Midah Jumbakpek 2019
Soalan 4 : Novel [Zon 3]
[15 markah]
Jawab soalan-soalan di bawah berdasarkan novel-novel yang berikut
(i) Di Sebalik Dinara karya Dayang Noor
(ii) Silir Daksina karya Nizar Parman
(a) Berdasarkan sebuah novel
yang anda pelajari, nyatakan dua latar tempat yang terdapat dalam
novel tersebut. [7 markah]
(b) Berdasarkan dua buah novel
yang anda kaji, huraikan satu pengajaran yang berkaitan
kesungguhan yang terdapat dalam setiap novel tersebut.
[8 markah]
JAWAPAN SOALAN 4(a) Zon 3 : SILA SALIN
Novel yang
saya pelajari ialah Di Sebalik Dinara karya Dayang Noor. Salah satu latar
tempat yang terdapat dalam novel tersebut ialah Soft Lab, Cyberjaya. Di sinilah
Aqram telah memeperkenalkan Farisha dan Rosman kepada Dr. Maxi dan menawarkan
RM1.5 juta kepada mereka berdua untuk menggodam tiga kelompok komputer Soft Lab
dalam tempoh empat minggu. Walau bagaimanapun, Farisha meminta sedikit waktu
sebelum membuat keputusan.
Latar tempat
kedua yang terdapat dalam novel ini ialah rumah abang Azraai. Farisha telah
diundang untuk menikmati makan malam. Di sinilah Farisha menemui abang
Azraai,kak Mariah dan anak mereka, Aina dan Dina. Farisha terharu bercampur
sedih apabila mengetahui abangnya mengalami sakit jantung.
ATAU
Novel yang
saya pelajari ialah Silir Daksina karya Nizar Parman. Salah satu latar tempat
yang terdapat dalam nonel ini ialah Balai Raya Kampung Seri Purnama. Di balai
raya ini, penduduk kampung Seri Purnama dan Haiqal sibuk menjalani latihan
tarian zapin. Suasana balai raya ini sebelum itu sunyi sepi.
Latar tempat
yang seterusnya dalam novel ini ialah stesen bas. Di sinilah Haiqal menaiki bas
ekspres menuju ke kampung ayahnya di Johor. Mula-mula ibu Haiqal melarang keras
namun Haiqal bertekad ke sana setelah dibenarkan oleh bapa tirinya “walid”
Ratna menemani Haiqal ke stesen bas tersebut.
JAWAPAN SOALAN 4(b) Zon 3
Novel yang
saya kaji ialah Di Sebalik Dinara karya Dayang Noor. Pengajaran yang berkaitan
kesungguhan yang terdapat dalam novel ini ialah kita hendaklah berusaha
mempertahankan hasil kajian daripada mengalami kemusnahan. Contohnya, Karl yang
menghidap penyakit usus tetap gigih melakukan penyelidikan yang berkaitan
dengan projek Dinara. Beliau telah berusaha keras untuk menyelamatkan Sistem
Dinara.
Novel kedua
yang saya kaji ialah Silir Daksina karya Nizar Parman. Pengajaran yang
berkaitan kesungguhan yang terdapat dalam novel ini ialah kita sepatutnya
berusaha gigih untuk mempertahankan seni warisan bangsa. Hal ini dibuktikan
apabila Haiqal seorang anak muda iaitu anak kepada Amirulnizam atau Abdullah
bin Kayan meneruskan meneruskan kegiatan sastera dan budaya warisan bapanya.
Beliau telah berusaha untuk mengadakan persembahan tarian zapin jincat di Balai
Raya Seri Purnama Batu Pahat Johor, kampung halaman arwah bapanya.
Soalan 4: Novel [ Zon 3]
[15 markah]
4 (a)
Jelaskan dua pengajaran tentang kegigihan dalam sebuah novel yang anda telah
pelajari. [7 markah]
4 (b)
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu peristiwa bagi
setiap novel yang pada pendapat anda dapat menarik minat pembaca. [8 markah]
NOVEL DI SEBALIK DINARA
Berdasarkan novel yang telah saya kaji iaitu Di Sebalik Dinara karya
Dayang Noor, terdapat beberapa pengajaran tentang kegigihan dalam novel
tersebut.
Pengajaran yang pertama ialah kita hendaklah gigih berusaha dalam
menyelesaikan sesuatu tugasan. Sebagai contoh, Aqram gigih berusaha untuk
menjejaki Farisha. Dia telah mengambil cawan Farisha semasa di dalam kapal
terbang dan telah bekerjasama dengan Dr. Maxi untuk mengkaji DNA Farisha bagi
mengenal pasti identitinya.
Akhir sekali, pengajaran yang terakhir ialah kita hendaklah gigih
berusaha menjalankan penyelidikan sains dan teknologi. Sebagai contoh, Karl,
Marilyn/Medina, Dr. Maxi dan kakitangan Soft Lab gigih menjalankan uji kaji dan
penyelidikan. Akhirnya, Karl telah berjaya mencipta manusia prototaip iaitu
Alia dan Aqram.
NOVEL SILIR DAKSINA
Berdasarkan novel yang telah saya kaji iaitu Silir Daksina karya
Nizar Parman, terdapat beberapa pengajaran tentang kegigihan dalam novel
tersebut.
Pengajaran yang pertama ialah kita hendaklah gigih berusaha dalam
menyelesaikan sesuatu perkara. Sebagai contoh, Abdullah bin
Kayan/Amirulnizam/Cikgu Zam gigih menghidupkan semula kumpulan D’Purnama dan
mempopularkan kembali tarian zapin jincat dalam kalangan anak muda di
kampungnya. Cikgu Zam telah berjaya mengharumkan nama Kampung Seri Purnama
dengan kegiatan seni dan sastera melalui penubuhan Akademi Sastera Rakyat
(Aksara).
Akhir sekali, pengajaran yang terakhir ialah kita hendaklah gigih
bekerjasama menjayakan sesuatu program atau acara. Sebagai contoh, penduduk
Kampung Seri Purnama gigih dan saling membantu bagi menjayakan sambutan hari
Kemerdekaan dan persembahan zapin D’Purnama pada malam tersebut di peringkat
mukim dan dipilih untuk menjadi tuan rumah. Masyarakat kampung gigih memasang
balai, serata, sistem pembesar suara dan persiapan tempat manakala orang-orang
perempuan pula gigih membuat persiapan pentas dan jamuan.
NOVEL D SEBALIK DINARA & NOVEL SILIR DAKSINA
Berdasarkan novel yang telah saya kaji iaitu Di Sebalik Dinara karya
Dayang Noor dan Novel Silir Daksina karya Nizar Parman, terdapat beberapa
peristiwa yang dapat menarik minat pembaca dalam kedua-dua buah novel ini.
Dalam novel tingkatan 4, peristiwa yang diperoleh ialah peristiwa
pertemuan antara Farisha dan Medina ketika Karl sedang sakit nazak di hospital
seterusnya menghembuskan nafas yang terakhir. Peristiwa ini menarik minat
pembaca/saya kerana akhirnya rahsia Farisha sebagai anak kandung Karl dan
Medina telah terbongkar serta Farisha telah memaafkan ayahnya Karl sebelum
meninggal dunia menunjukkan ketaatan seorang anak terhadap ayah kandung
sendiri.
Manakala dalam novel tingkatan 5, peristiwa yang diperoleh ialah
peristiwa Haiqal berpasangan dengan See Hwa dalam persembahan tarian zapin
jinjat di Kampung Seri Purnama. Peristiwa ini menarik minat pembaca/saya kerana
seorang gadis Cina dapat menari tarian Zapin dengan baik sekali dan menunjukkan
masyarakat majmuk yang harmoni di Malaysia.
Soalan 4: Novel-Johor
Soalan 4(a) : Tema (Lengkapkan dalam karangan)
Di Sebalik Dinara karya Dayang Noor
Tema : Penggunaan teknologi maklumat yang begitu canggih
boleh menguasai pemikiran manusia sehingga hilang rasa kemanusiaan walaupun
dalam kalangan ahli keluarga sendiri.
Huraian :
1. Karl terlalu taksub untuk membuktikan kehebatannya
dalam ciptaan sains sehingga melupakan aspek kemanusiaan. Karl telah
mengorbankan ramai manusia dan menjadikan mereka sebagai bahan kajian.
2. Karl menanam pelbagai implan dan memasukkan pelbagai
ubat dalam tubuh anaknya Farisha untuk menjadikannya genius dan mampu meneruskan
kepandaiannya dalam bidang sains.
3. Karl menyeksa isterinya Rusmina hingga cacat dan
menukarnya menjadi cyborg yang bernama Alia.
Novel yang saya pelajari
ialah …………………………karya ……………………Novel ini memaparkan tema
tentang…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Peristiwa yang membuktikan tema ini
ialah…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Selain
itu, peristiwa tentang………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
serta ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Silir Daksina karya Nizar Parman
Tema : Kekeluargaan.
Huraian :
- Konflik keluarga yang dialami oleh
Haiqal berpunca daripada perceraian kedua-dua orang ibu bapanya menyebabkan
uminya memisahkannya daripada ayah kandungnya, iaitu Abdullah Bin Kayan.
- Umi menceritakan kisah perkahwinannya
selama 3 tahun yang tidak bermakna kepada Haiqal. Umi juga tidak mahu Haiqal
menjadi penulis seperti ayahnya kerana merasakan kehidupan penulis seperti
hidup dengan bayang-bayang.
- Haiqal sanggup ke Batu Pahat, Johor
seorang diri untuk menjejaki sejarah hidup arwah ayahnya. Walaupun Haiqal tidak
mengenali sesiapa pun di Kampung Seri Purnama.
- Cikgu Nizam sering menetap potret wajah anaknya, iaitu Aiman pada
setiap malam kerana rindu akan anaknya itu. Cikgu Nizam kadangkala menangis
akibat terlalu merindui anaknya.
Novel yang saya pelajari
ialah …………………………karya ……………………Novel ini memaparkan tema
tentang…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Peristiwa yang membuktikan tema ini
ialah…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Selain
itu, peristiwa
tentang………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
serta ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Soalan 4(b) Peristiwa menunjukkan kasih sayang
Di Sebalik Dinara karya Dayang Noor
1.
Peristiwa
Azraai memasang sistem keselamatan ‘retina scanner’ di apartmen Farisha kerana
risau akan keselamatan adiknya. Peristiwa ini menunjukkan nilai kasih sayang
abang terhadap adiknya walaupun hanya adik angkat.
2.
Peristiwa
Medina melarikan Farisha ketika masih bayi dan menyerahkan kepada keluarga
angkat supaya tidak dijadikan bahan ujikaji oleh Karl. Peristiwa ini
menunjukkan nilai kasih sayang ibu terhadap anaknya yang tidak sanggup melihat
anaknya menderita.
3.
Peristiwa
Farisha menangis apabila mendapat tahu abangnya Azraai menghidap penyakit
jantung. Peristiwa ini menunjukkan nilai kasih sayang adik terhadap abangnya
walaupun hanyalah keluarga angkat.
4.
Peristiwa
Karl mengubah adiknya Aqraam menjadi seorang cyborg yang sempurna kerana dia
tidak mahu melihat adiknya meneruskan kehidupan sebagai kanak-kanak yang
terencat akal. Peristiwa ini menunjukkan nilai kasih sayang abang terhadap
adiknya yang tidak mahu adiknya menjalani kehidupan yang sukar.
Silir Daksina karya Nizar Parman
- Peristiwa Abdullah Kayan sangat menyayangi
anaknya, Haiqal Hakimi. Dia terlalu merindui anaknya sehingga menghasilkan
sebuah manuskrip untuk menceritakan kisah hidupnya kepada anaknya.
Peristiwa ini menunjukkan nilai kasih sayang seorang ayah terhadap anaknya
yang telah dipisahkan oleh isterinya sendiri.
- Peristiwa Haiqal yang sangat menyayangi
arwah ayahnya, Abdullah Bin Kayan. Dia sanggup pergi ke Batu Pahat Johor
untuk menyingkap rahsia kehidupan arwah ayahnya walaupun setelah ayahnya
meninggal dunia. Peristiwa ini menunjukkan nilai kasih sayang seorang anak
terhadap bapanya.
- Peristiwa
walid berjanji akan menampung kos kehidupan Haiqal sepanjang Haiqal berada
di Johor. Hal ini kerana umi telah melarang Haiqal dan tidak mahu
menyokong Haiqal ke kampung arwah ayahnya. Walaupun Haiqal hanya anak
tirinya, walid menyayangi Haiqal sama seperti dia menyayangi anaknya
sendiri Siti Asiyah. Peristiwa ini menunjukkan nilai kasih sayang antara
ahli keluarga walaupun hanyalah keluarga tiri.
Novel yang saya kaji ialah
novel………………………………. karya………………………. serta novel………………………… karya ……………….Kedua-dua
novel ini memaparkan peristiwa yang menunjukkan nilai kasih sayang.
Dalam novel Di Sebalik
Dinara, peristiwa yang menunjukkan kasih sayang
ialah………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….Peristiwa
ini menunjukkan nilai kasih sayang……………………………………………………………………………………………………………..
Manakala dalam novel Silir Daksina, peristiwa
ini ditunjukkan
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Peristiwa ini menunjukkan nilai kasih
sayang……………………………………………………………………………………………………………..
SOALAN TATABAHASA: RAMALAN
(b) Berdasarkan ayat-ayat di bawah, bina
ayat tanya dengan menggunakan kata tanya yang betul. Kata tanya
yang digunakan hendaklah bersesuaian dengan rangkai kata yang berhuruf condong
dalam ayat-ayat yang diberikan.
(i) Mereka memancing ikan pagi tadi.
(ii) Encik Razali bendahari PIBG di
sekolah itu.
(iii) Murid itu dipuji kerana rajin
membantu guru.
(iv) Pameran robotik itu akan diadakan
di Arena Square, Teluk Intan.
(v) Jentuai digunakan untuk menuai padi.
(vi) Rakyat negara kita dapat hidup
harmoni melalui perpaduan. [6
markah]
(b) Membina Ayat Tanya:Jawapan
(Salin)
(i) Bilakah mereka memancing ikan?
(ii) Siapakah bendahari PIBG di sekolah
itu?
(iii) Mengapakah murid itu dipuji?
(iv) Di manakah pameran robotik itu akan
diadakan?
(v) Apakah alat yang digunakan untuk
menuai padi?
(vi) Bagaimanakah rakyat negara kita
dapat hidup harmoni?
NEGERI SEMBILAN
(b)
|
Tukar ayat
cakap ajuk di bawah kepada ayat
cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.
|
|
(i)
|
"Amboi, sudah pukul
12.00 tengah hari baru bangun tidur!'' kata emak kepada adik.
|
|
|
|
(ii)
|
"Mengapa kamu sering
datang lewat ke sekolah?" tanya pengetua kepada Ahmad.
|
|
|
|
|
(iii)
|
“Tidak, saya tidak
terlibat dalam kejadian buli di asrama,” kata Kamil. “Saya difitnah,” sambungnya lagi.
|
|
|
|
TERENGGANU
JABATAN
AGAMA ISLAM PERAK
(b)
|
Nyatakan
pola bagi ayat-ayat di bawah ini sama ada ayat tersebut berpolakan Frasa
Nama + Frasa Nama (FN + FN), Frasa Nama + Frasa Kerja (FN + FK), Frasa Nama +
Frasa Adjektif (FN + FA) atau Frasa Nama + Frasa Sendi Nama (FN
+ FS).
|
|
|
|
|
|
(i)
|
Ayah Ahmad seorang askar yang berkhidmat di luar negara.
|
|
|
|
|
(ii)
|
Motosikal merah itu untuk abang saya yang baru sahaja menamatkan
pengajiannya.
|
|
|
|
|
(iii)
|
Hutan sekitarnya segar-bugar bagaikan hamparan hijau.
|
|
|
|
|
(iv)
|
Beberapa orang pakar bedah sedang melakukan pembedahan jantung.
|
|
|
|
|
(v)
|
Menara yang tinggi itu memang cantik reka bentuknya.
|
|
|
|
|
(vi)
|
Mereka telah mencuri barangan yang sangat berharga itu.
|
|
|
|
PERLIS
(b) Gabungkan
ayat-ayat di bawah dengan menggunakan kata hubung tanpa mengubah maksud
asalnya.
(i) Bayi akan
mengalami kesan yang berbeza-beza terhadap ubat. Kesan ini dipengaruhi oleh
pelbagai faktor
terutama keturunan.
(ii) Rumah
ialah tempat terbaik untuk berehat. Rumah juga tempat terbaik untuk menenangkan
fikiran. Penghuni
rumah tidak kisah membelanjakan wang
asalkan rumah mereka cantik.
(iii) Ameera
tekun menyiapkan kerja kursus Sejarah. Kerja kursus itu telah diberikan oleh
Puan Munirah. [6 markah]
PENANG FREE SCHOOL
(b) Nyatakan
pola ayatbagi ayat-ayat di bawah ini sama ada Frasa Nama + Frasa Nama (FN +
FN), Frasa Nama + Frasa Kerja (FN + FK), Frasa Nama + Frasa Adjektif (FN + FA)
atau Frasa Nama + Frasa Serndi (FN + FS).
(i)
Anak
kucing itu sangat comel dan manja kepada sesiapa yang mendekatinya.
(ii)
Dia masih di kampung kerana ibunya masih belum
sihat.
(iii)
Pihak
polis melaporkan bahawa jalan yang runtuh itu masih belum boleh dilalui.
(iv)
Pemandangan pantai Teluk Cempedak pada waktu
senja sangat cantik.
(v)
Budak yang membaca buku di perpustakaan itu
adik saya.
(vi)
Jenazah
pelajar Malaysia yang terkorban di Turki akan dibawa pulang ke tanah air esok.
TEMERLOH
(b)
Tulis ayat-ayat di bawah ini semula menjadi tiga ayat sahaja tanpa
mengubah maksud asal ayat-ayat tersebut.
(i) Kini telefon bimbit
berkamera mula mendapat perhatian pengguna.
(ii) Telefon bimbit
berkamera berupaya mengambil gambar secara pegun atau visual.
(iii) Perkembangan
telekomunikasi tanpa wayar bergerak sangat pantas.
(iv) Perkembangan
telekomunikasi tanpa wayar tidak terkejar oleh pengguna biasa.
(v) Telefon bimbit
dilengkapi dengan fungsi capaian Internet, berkamera dan boleh memuat turun
muzik.
(vi) Telefon bimbit moden
turut bertindak sebagai PDA, iaitu umpama diari digital bergerak yang menjaga
rutin anda
setiap hari. [6 markah]
KOTA MARUDU
(b) Berdasarkan ayat-ayat di
bawah, bina ayat tanya dengan menggunakan kata tanya yang betul. Kata tanya
yang digunakan hendaklah bersesuaian dengan rangkai kata yang berhuruf condong
dalam ayat-ayat yang diberi.
(i)
Kemalangan jalan raya yang serius itu berlaku di selekoh tajam Jalan Pekan
Marudu.
(ii)
Masyarakat Iban pada zaman dahulu mengatasi masalah kesihatan dengan
mengamalkan banyak petua dan
pantang larang.
(iii) Pada
tahun 1997, bendera Malaysia ditukarkan nama kepada Jalur Gemilang.
(iv) Bonus
sebanyak RM1 juta akan diberikan kepada para atlet yang berjaya memenangi
pingat emas dalam Sukan
Olimpik.
(v) Pelajar wajib menghadiri aktiviti
kokurikulum kerana dapat mengisi masa senggang dengan aktiviti yang
berfaedah.
(vi) Rosemella berhenti pengajiannya di
universiti sejak ayahnya meninggal dunia disebabkan berlaku kemalangan di
tempat kerja.
SUNGAI
LANGAT PERAK
(a) Berdasarkan ayat-ayat di bawah, bina ayat
tanya dengan menggunakan kata tanya yang betul. Kata Tanya yang digunakan
hendaklah bersesuaian dengan rangkai kata yang berhuruf condong dalam ayat-ayat
yang diberikan.
i)
Pertandingan bola sepak Piala Dunia diadakan di Russia.
ii)
Penceraian ibu bapa merupakan punca anak-anak bermasalah di
sekolah.
iii)
Adik telah memakan buah pisang di dalam kotak itu.
iv)
Penumpang bas persiaran itu dikejarkan ke
hospital akibat kecederaan parah semasa
bas itu kemalangan.
v)
Kejadian angin kencang yang menumbangkan
banyak pokok telah berlaku awal pagi semalam.
vi)
Bagi membuat kuih baulu yang sedap perlulah menggunakan tepung gandum yang berkualiti.
[ 6 markah]
TELUK
INTAN PERAK
(b)
Berdasarkan ayat-ayat di
bawah, bina ayat tanya dengan menggunakan kata tanya
yang betul. Kata tanya yang digunakan hendaklah bersesuaian dengan rangkai kata
yang berhuruf condong dalam ayat-ayat yang diberi.
(i)
Encik Ismail pengarah urusan Syarikat Jaya Murni.
(ii)
Cikgu Aliza akan berpindah ke Pulau Langkawi pada akhir bulan ini.
(iii)
Pertandingan pidato sempena Bulan Bahasa diadakan di Dewan Sigma.
(iv)
Biskut dan kek yang dibuat oleh kakak mendapat pujian pembeli kerana dibuat daripada bahan-bahan yang
bermutu tinggi.
(v)
Periuk tekanan Noxxa digunakan untuk memasak sup tulang dengan cepat.
(vi)
Penduduk Kampung Sentosa hidup aman damai melalui semangat kerjasama dan saling memahami antara mereka.
[6 markah]
PERAK
(b) Bina satu ayat tanya berdasarkan setiap
ayat penyataan yang dicondongkan di bawah.
( i ) Pencuri itu telah
ditangkap pada pukul 7 pagi tadi.
(ii) Semua murid SMK Mutiara
akan menghadapi peperiksaan di Dewan
Wawasan.
(iii) Ya, saya akan melakukan tugasan itu.
(iv) Dalam kotak ini ada hadiah.
(v) Normah tidak datang ke
sekolah sebab perutnya sakit.
(vi) Keadaan nenek saya sihat.
SBP
(b)
Cerakinkan setiap ayat majmuk kepada dua ayat tunggal tanpa mengubah
maksud asalnya.
(i) Kedua-dua
orang mempelai tersebut ke pelamin lalu duduk bersanding.
(ii) Ribut
taufan yang melanda negara itu amat dahsyat sekali.
(iii) Bunyi
enjin kereta lumba itu sangat kuat sehingga memekakkan telinga.
MRSM
(b) Tukarkan ayat-ayat di bawah
ini kepada ayat tanya dengan menggunakan kata Tanya yang betul. Kata tanya yang
digunakan hendaklah berpandukan dengan rangkai kata yang berhuruf condong dalam
ayat-ayat yang diberikan.
(i) Encik Arsyad dan Puan Leila
mempunyai empat orang anak lelaki.
(il) Kerana hujan lebat,latihan
bola sepak pada petang ini terpaksa dibatalkan.
(iii) Perkahwinan mereka akan
diadakan di sebuah hotel yang terkemuka di ibu kota.
(iv) Kuih baulu dihasilkan dengan
memutarkan telur dan gula sehingga
kembang sebelum dimasukkan tepung.
(v) Kek yang ditempah sempena
persaraan pengetua itu akan dihantar sebentar lagi.
(vi) Gejala sosial dalam kalangan
remaja disebabkan oleh pengabaian ibu bapa.
BARAM
(b) Tukarkan ayat cakap ajuk di bawah
kepada ayat cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.
“Faizul, mengapakah
awak tidak menghadiri latihan bola sepak semalam?” tanya Aiman.
“Kaki saya sakit
kerana saya terjatuh tangga semalam,”jawab Faizul.
“Bagaimanakah awak
boleh jatuh tangga?” tanya Aiman lagi.
“Saya tidak perasan
ada satu anak tangga lagi sewaktu menuruni tangga rumah nenek saya,” jawab
Faizul.
“Faizul, saya fikir
lebih baik awak pergi berurut sebelum kaki awak bertambah bengkak,” saran
Aiman.
“Baiklah, saya akan
pergi berurut lepas waktu persekolahan nanti,” kata Faizul.
SUNGAI KARANGAN KEDAH
(b) Tulis
semula petikan di bawah dalam bentuk karangan biasa dengan
menggunakan cakap pindah.
Aiman : Apakah
rancangan awak pada masa cuti ini, Kok Seong?
Kok Seong : Saya
tidak mempunyai apa-apa rancangan.
Aiman : Kalau
begitu, saya cadangan awak mengikut saya pulang ke kampung saya.
Kok Seong : Apakah
yang menarik di kampung awak?
Aiman : Di kampung saya ada
sungai, kita boleh memancing di sana. Sekarang juga musim buah-buahan.
semoga berjaya!!! Cigu Midah Jumbakpek 2019
No comments:
Post a Comment