LATIHAN
WAKTU CUTI-COVID-19
BAHASA
MELAYU
SPM RAMALAN
KOMSAS- SAJAK ERTI HIDUP BERERTI
Baca petikan sajak di bawah dengan teliti, kemudian
jawab soalan-soalan yang berikut
dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP BERERTI
Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta atasi angina dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.
Teo Wei Sing
Suara Anak Pahang, 2009
Pekan Ilmu Sdn. Bhd.
SALIN NOTA DALAM BUKU MAP/BUAT DALAM PETA MINDA/ITHINK :
RANGKAP
|
MAKSUD SAJAK
|
1
|
penyajak sering dihimbau oleh nasib malang yang
mengongkongi hidupnya dan tidak pernah berubah. Tiada sesiapa yang datang
menziarahinya. Keluhan daripada seoranginsan tua yang kesunyian.
|
2
|
Kebahagiaan hidup yang diimpikan oleh penyajak hanya
angan-angan sahaja
sehingga penghujung hidupnya. Anak-anak kandungnya sendiri
sudah melupai dan tidak sanggup untuk menjaganya. Anak-anaknya
juga saling menolak untuk menjaganya. Penyajak mencari
kehidupannya sendiri dan menanggung penderitaan hidup tanpa ada tempat
bergantung yang kukuh.
|
3
|
Penyajak menganggap dirinya tidak dihargai dan diperlukan
lagi walaupun mereka merupakan anak kandungnya sendiri. Penyajak berharap
agar anak-anaknya sama ada yang sanggup berbakti atau yang telah melupakannya
akan diberikan keinsafan. Penyajak turut berharap agar dapat hidup dengan berkasih
sayang dan menggantikan hubungan yang hambar sebelum ini.
Penyajak juga mengingatkan supaya manusia jangan leka
kerana dalam putaran hidup ini akan ada yang hidup dan mati kecuali hanya Tuhan
yang kekal.
|
TEMA
Keluhan ibu tua yang diabaikan oleh anaknya sendiri - Seorang ibu yang mengharapkan
belaian
kasih sayang anak-anak pada penghujung usianya. Walau bagaimanapun anak-anak
tidak
mengendahkan dan melaksanakan tanggungjawab menjaganya. Jauh di sudut hati ibu
tua
ini masih mengharapkan anak-anaknya akan insaf.
PERSOALAN
1.
Persoalan kasih sayang seorang ibu
Cth
: Seorang ibu yang mengandungkan dan menjaga anak semasa kecil sehinggalah
anak-anaknya
dewasa.
2.
Persoalan nasib warga tua yang
dipinggirkan oleh anak-anak
Cth
: Anak-anak tidak boleh mengabaikan ibu yang melahirkan dan membesarkan
mereka.
3.
Persoalan kebahagiaan hidup
merupakan impian setiap individu
Cth
: Seorang ibu berharap agar anak-anak dapat memberikan kebahagiaan pada hari
tuanya.
4.
Persoalan tanggungjawab seorang
anak terhadap ibu bapa
Cth
: Anak-anak perlu sedar terhadap tanggungjawab untuk menjaga kebajikan
ibu
kandung/ ibu bapa dan memberikan kebahagian kepadanya/ mereka.
5.
Persoalan keyakinan terhadap
kekuasaan Tuhan
Cth
: Penyajak mengingatkan pembaca bahawa dalam putaran hidup ini akan ada yang
hidup
dan mati kecuali hanya Tuhan yang kekal.
GAYA BAHASA
1.
Personifikasi
Cth
: malam sepi (rangkap 1; baris 2)
2.
Simile
Cth
: bagai kalung ( rangkap 1; baris 3)
3.
Sinkope
Cth
: anakku bakaku (rangkap 3; baris 3)
4.
Anafora
Cth
: ada yang mati
ada yang
hidup (rangkap 3; baris 9 & 10)
5.
Responsi
Cth
: dari sulung ditendang ke bongsu
dari
angah ditendang ke sulung balik (rangkap 2; baris 6 & 7)
6.
Metafora
Cth: benih keinsafan (rangkap 3; baris 5)
NILAI
1.
Kasih sayang
Cth
: Penyajak tetap menyayangi anak-anaknya walaupun dipinggirkan misalnya
penyajak
tetap mendoakan anaknya agar Tuhan memberikan keinsafan terhadap
anak-anaknya.
2.
Tanggungjawab
Cth
: Anak-anak penyajak seharusnya bertanggungjawab menjaga kebajikan ibu
mereka
walaupun telah berkeluarga dan tinggal berjauhan.
3.
Ketabahan
Cth
: Penyajak tabah menjalani kehidupan yang sunyi akibat diabaikan oleh
anakanaknya.
4.
Keinsafan
Cth
: Penyajak sedar dan insaf bahawa yang kekal hanyalah Tuhan.
PENGAJARAN
1.
Kita hendaklah sentiasa menyayangi
ahli keluarga
Cth
: Penyajak mengharapkan belaian kasih sayang daripada anak-anak pada
penghujung
usianya.
2.
Kita perlu tabah menghadapi
cabaran dan dugaan dalam kehidupan terutamanya
ketika usia tua.
Cth
: Penyajak tabah menjalani kehidupannya yang diabaikan oleh anak-anak dengan
mencari
kehidupannya sendiri serta menanggung penderitaan hidup tanpa ada
tempat
bergantung yang kukuh.
3.
Kita haruslah bertanggungjawab
menjaga kebajikan dan menggembirakan ibu
bapa walaupun tinggal berjauhan
Cth
: Anak-anak perlu sedar terhadap tanggungjawab untuk menjaga kebajikan
ibu
kandung/ ibu bapa dan memberikan kebahagian kepadanya/ mereka.
4.
Kita haruslah sedar dan insaf
bahawa kehidupan di dunia ini hanya sementara dan
hanya Tuhan sahaja yang kekal.
Cth
: Penyajak sedar dan insaf bahawa dalam kehidupan ini tidak ada yang kekal
kecuali Tuhan.
LATIHAN PENGUKUHAN CUTI- SILA JAWAB
SOALAN DAN HANTAR HASIL TUGASAN ANDA PADA HARI KHAMIS INI( 1/4/2020)
Praktis 1
i.
Apakah
maksud rangkap kedua sajak di atas. [2 markah]
ii.
Kasih
sayang ibu bapa terhadap anak-anak tidak ada tandingannya. Oleh sebab itu
anakanak harus menyayangi mereka.Pada pendapat anda, apakah cara-cara yang
perlu dilakukan oleh anak-anak untukmembuktikan kasih sayang mereka terhadap
ibu bapa? (3 markah)
iii.
Huraikankan
dua pengajaran yang terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
Praktis 2
i.
Apakah
saranan penulis dalam rangkap kedua sajak di atas. [2 markah]
ii.
Anak-anak
bertaggungjawab untuk menjaga kebajikan ibu bapa.Pada pendapat anda, huraikan tiga tanggungjawab
anak-anak terhadap ibu bapa? [3 markah]
iii.
Huraikankan
dua persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
ciguMidahjumbakpek…kasi malatup BM smekep
No comments:
Post a Comment