RAMALAN SPM 2020: NOTA KOMSAS
RAMALAN 2: GURINDAM DUA
BELAS (Fasal yang Ketiga)
SOALAN KBAT
Kesan-kesan tidak menjaga
pertuturan.
1. menimbulkan perbalahan / permusuhan / persengketaan /
pergaduhan.
2. merosakan / memutuskan hubungan / silaturahim.
3. dibenci / dimusuhi oleh orang lain.
4. kekurangan / ketiadaan kawan.
5. imej diri tercemar / tidak hormat.
Kesan tidak menjaga
pertuturan:
1. Menimbulkan perbalahan / permusuhan / persengketaan / pergaduhan
2. Merosakkan / memutuskan hubungan / silaturahim
3. Dibenci / dimusuhi oleh orang lain
4. Kekurangan / ketiadaan kawan
SOALAN 2d(iii):ASPEK
SASTERA
Satu pengajaran rangkap 5 dan
rangkap 7 :
Rangkap 5
1. Kita hendaklah mengawal nafsu makan / kita janganlah makan
sehingga kenyang.
Penyajak menasihati agar kita
mestilah mengawal nafsu makan agar tidak melakukan perbuatan yang tidak
senonoh.
Kita janganlah makan secara
berlebih-lebihan kerana boleh menyebabkan kita melakukan perbuatan yang tidak
baik.
Rangkap 7
1. Kita mestilah menjaga pergerakan.
Penyajak menyarankan agar kita
mestilah menjaga perjalanan agar tidak pergi ke tempat-tempat dilarang oleh
agama.
Dua persoalan
1. Persoalan kepentingan menjaga pancaindera
Contoh: diri disayangi dan
dihormati
2. Persoalan berhati-hati apabila menggunakan pancaindera
Contoh: dapat mengelakkan diri
daripada terjebak dalam kegiatan tidak bermoral.
3. Persoalan melakukan sesuatu secara keterlaluan
Contoh: sikap keterlaluan akan
mengundang pelbagai keburukan.
4. Persoalan Tanggungjawab mengelakkan diri daripada musibah /
perkara keji
Contoh: dapat hidup dalam
keadaan aman dan mampu menjaga maruah diri dan keluarga.
RAMALAN 3: ERTI HIDUP
BERERTI
SOALAN KBAT
Langkah-langkah golongan muda menghargai warga emas:
2. ibu bapa menjadi sur teladan
3. pihak sekolah menerapkan nilai murni terhadap warga emas
4. kerajaan mengadakan kempen menyayangi warga emas
5. pihak swasta menganjurkan program menghargai warga emas
6. media massa menyiarkan rancangan/dokumentari tentang
7. kehidupan warga emas
Cara-cara anak membalas
jasa ibu bapa
1. sentiasa mengambil berat tahap kesihatan ibu bapa
2. menanggung perbelanjaan ibu bapa
3. sentiasa menziarahi ibu bapa
4. mempelawa ibu bapa tinggal bersama-sama
Peranan pelbagai pihak
untuk mencapai hasrat keluarga bahagia
1. Jiran mengambil tahu / prihatin akan kebajikan keluarga yang
menghadapi musibah / masalah.
2. Kerajaan/NGO menganjurkan kursus/bengkel keibubapaan.
3. Kerajaan menyediakan penghargaan/anugerah kepada keluarga
bahagia.
4. Media massa/media sosial mengadakan kempen/filem/iklan Sayangi
Keluarga Anda, Yang Tua Dihormati Yang Muda Disayangi, Utamakan Keluarga, drama
Bisik pada Langit, filem Pulang.
5. Guru / sekolah menerapkan nilai kekeluargaan kepada murid.
6. Komuniti/masyarakat menganjurkan program hari keluarga.
7. LPPKN menyediakan modul pengurusan kerjaya dan keluarga kepada
masyarakat.
8. Unit kaunseling / kaunselor/ahli agama / pakar motivasi memberi
bimbingan/nasihat kepada keluarga yang menghadapi masalah.
Sebab anak-anak bertindak menghantar ibu bapa mereka
ke rumah orang tua-tua:
1. Tidak mempunyai sifat tanggungjawab
2. Tidak mempunyai masa untuk menjaga ibu bapa
3. Terlalu sibuk dengan kerjaya
Cara seseorang anak menghormati dan menyayangi ibu
bapa
1. Sentiasa menjaga kebajikan mereka agar mereka tidak berasa
terasing dan terpinggir daripada kasih saying anak-anak
2. Menyayangi dan menghormati mereka dengan sepenuh hati dan
keikhlasan agar mereka berasa disayangi dan kehadiran mereka diperlukan oleh
anak-anak
3. Mendengar nasihat ibu bapa
4. Belajar bersungguh-sungguh
5. Tidak memalukan / menjaga maruah ibu bapa
6. Bertutur / bercakap dengan sopan
7. Memberikan hadiah / penghargaan sempena hari istimewa
8. Membawa ibu bapa menunaikan haji / umrah / melancong
SEBAB Hubungan kekeluargaan perlu mengutamakan kasih
sayang
1. Menjaga emosi ahli keluarga
2. mengelakkan anak-anak terlibat dalam gejala sosial
3. mengukuhkan hubungan/silaturahim
4. membentuk keluarga yang harmoni/bahagia
5. mengelakkan konflik keluarga
6. memupuk sikap saling menghormati
cara-cara seorang anak yang bekerja dapat menjaga ibu
bapa tua yang uzur
1. mengupah pengasuh/orang gaji/pembantu/jururawat untuk menjaga
2. tinggal bersama-sama dengan mereka / mengajak tinggal
bersama-sama
3. meminta isteri/anak-anak bergilir-gilir menjaga ibu bapa uzur
4. menempatkan mereka/ibu bapa di pusat penjagaan orang tua uzur
pada waktu bekerja
5. mengambil cuti tanpa gaji (atau cuti lain) untuk menjaga ibu
bapa
Pada pendapat anda, apakah cara-cara yang boleh
dilakukan anak-anak yang terlalu sibuk dengan kerjaya dan tanggungjawab
masing-masing untuk membalas jasa ibu bapa mereka? Cadangkan usaha-usaha anda.
1. Menghormati / menyayangi ibu bapa
2. Meluangkan masa untuk berkomunikasi/ menziarahi ibu bapa.
3. Menyediakan keperluan hidup yang lebih selesa.
4. Memberi hadiah hari lahir, tarikh/ hari istimewa ibu bapa
Cara untuk membalas jasa kedua-dua ibu bapa
1. Sentiasa mentaati perintah ibu bapa / menghormati ibu bapa
2. Menghadiahkan kejayaan dalam hidup kepada mereka
3. Memelihara dan menjaga mereka apabila ibu bapa kita tua / sakit
4. Membantu mereka melakukan sesuatu perkara
5. Sentiasa menziarahi mereka
6. Berusaha memenuhi keinginan mereka / menyediakan tempat tinggal
/ kemudahan
7. Memberikan hadiah kepada mereka
8. Mendoakan kesejahteraan mereka
Pendapat saya, tindakan anak-anak yang mempunyai
kerjaya dapat membalas jasa dan pengorbanan ibu bapa mereka ialah
1. anak-anak hendaklah sentiasa mentaati perintah ibu bapa.
2. anak-anak haruslah mengirimkan wang kepada ibu bapa
3. anak-anak perlulah sentiasa bertanya khabar ibu bapa mereka
walaupun kesibukan dengan kerja.
4. jika ada kelapangan waktu, anak-anak sewajamya pulang ke rumah
ibu bapa untuk melawatnya
5. anak-anak mestilah menjaga ibu bapa sekiranya mereka sakit
faktor-faktor yang menyebabkan segelintir anak
meminggirkan ibu bapa mereka
1. Kurangnya didikan ibu bapa dari segi moral dan agama
2. Terikut budaya barat yang negatif
3. Lebih mementingkan materialistik dalam menjalani kehidupan
Sebab-sebab anak-anak pada masa ini mengabaikan
tanggungjawab terhadap ibu bapa?
1. tinggal berjauhan dengan ibu bapa
2. kos sara hidup yang semakin tinggi
3. sibuk dengan kerjaya
4. sibuk menguruskan hal keluarga sendiri
SOALAN 2d(iii):ASPEK
SASTERA
Dua pengajaran berdasarkan
rangkap sajak:
1. Kita janganlah mengabaikan ibu bapa apabila mereka sudah tua
agar mereka tidak kesunyian.
2. Kita hendaklah bertanggung jawab menjaga kedua-dua ibu bapa
setelah mereka tua agar mereka tidak berasa sedih.
3. Kita perlulah tabah menghadapi cabaran pada masa hari tua agar
tidak berasa kecewa.
4. Kita mestilah sayang akan ahli keluarga dan sentiasa mendoakan
kesejahteraan mereka.
Dua Pengajaran daripada sajak:
1. Kita mestilah menghargai jasa dan pengorbanan ibu bapa kita agar
penat lelah mereka selama ini dapat dibalas.
2. Kita hendaklah sentiasa menziarahi ibu bapa kita supaya mereka
tidak berasa sunyi.
3. Kita perlulah menjaga ibu bapa kita setelah mereka tua supaya
kebajikan mereka terjamin.
4. Kita hendaklah sedar bahawa tiada yang kekal di dunia kecuali
Tuhan agar kita menghargai orang di sekeliling kita.
5. Kita hendaklah memaafkan kesalahan orang lain walaupun mereka
tidak bersikap baik dengan kita supaya permusuhan tidak berpanjangan.
6. Kita mestilah menziarahi ibu bapa sekiranya tinggal berjauhan.
(R1)
Huraian : Penyajak
mengharapkan anak-anaknya datang menziarahinya kerana dia berasa terlalu sunyi.
7. Kita mestilah menjaga ibu bapa ketika mereka sakit. (R2)
Huraian : Penyajak menyatakan
bahawa anak-anaknya melepaskan tanggungjawab untuk menjaganya.
8. Kita mestilah insaf bahawa kehidupan kita hanyalah sementara dan
Tuhan yang kekal abadi. (R3)
Huraian : Penyajak sedar dan
insaf bahawa kehidupan ini hanya sementara dan hanya Tuhan yang kekal.
9. Kita mestilah mendoakan anak-anak supaya mereka sentiasa
melakukan kebaikan. (R3)
Huraian : Penyajak sentiasa
mendoakan anak- anaknya agar diberi keinsafan.
Nilai yang terdapat dalam
sajak :
1. keinsafan.
Contohnya, penyajak sedar dan
insaf bahawa tiada yang kekal melainkan Tuhan.
2. kasih sayang.
Contohnya, kasih sayang ibu
bapa terhadap anak-anaknya tetap tidak berubah walaupun anaknya telah
menderhaka.
3. ketabahan.
Contohnya, ketabahan ibu bapa
yang melalui kehidupan sendiri yang tidak dihiraukan oleh anak-anak.
4. tanggungjawab.
Contohnya, sikap tanggungjawab
ibu bapa terhadap anak-anaknya walaupun anaknya telah menderhaka dengan cara
mendoakan.
Nilai dalam sajak
1. Nilai ketabahan.
Contohnya, penyajak tabah
mengharungi kehidupan seorang diri dan kesunyian tanpa dihiraukan oleh
anak-anak
2. Nilai kasih sayang.
Contohnya, penyajak tetap
menyayangi anaknya walaupun anaknya itu tidak mempedulikannya
3. Nilai keinsafan.
Contohnya, penyajak sedar dan
insaf bahawa yang kekal hanyalah Tuhan.
Dua persoalan yang terdapat dalam sajak:
1. Persoalan kesunyian hidup pada usia tua.
Huraian : Penyajak menghadapi
kesunyian hidup kerana malam yang dilaluinya begitu sepi / ditinggalkan oleh
anak-anaknya.
2. Persoalan kasih sayang ibu / keikhlasan seorang ibu.
Huraian : Penyajak sentiasa
mendoakan anak-anaknya insaf dan memberi kasih sayang kepadanya.
3. Persoalan nasib warga tua yang dipinggirkan oleh anak-anak.
Huraian : Penyajak berasa
dirinya dipinggirkan oleh anak-anaknya kerana mereka tidak mahu menjaga dan
saling menolak daripada memikul tanggungjawab.
4. Persoalan penderitaan ibu bapa yang diabaikan
Huraian : Penyajak menanggung
penderitaan dan kesakitan seorang diri tanpa anak-anak di sisi.
5. Persoalan hidup dan mati ketentuan Tuhan.
Huraian : Penyajak menyatakan
bahawa tiada yang kekal di dunia ini kecuali Tuhan.
Dua persoalan yang terdapat
dalam sajak ini.
1. Persoalan tentang nasib warga emas yang terbiar misalnya
‘aku’/penyajak berasa sunyi kerana tiada anak-anak datang menziarahinya
2. Persoalan tentang kasih sayang suci seorang ibu misalnya penyajak
mendoakan semoga anak-anak akan menjadi insaf dan sedar akan kesalahan mereka.
3. Persoalan tentang hidup manusia di muka bumi bersifat sementara
misalnya penyajak menyatakan bahawa semua yang hidup akan mati kecuali Tuhan
4. Persoalan tentang anak-anak yang tidak bertanggungjawab menjaga
ibu (bapa) misalnya mereka menolak antara adik-beradik untuk menjaga ibu bapa
5. Persoalan ialah kehidupan seorang tua yang kesunyian misalnya
penyajak menyatakan bahawa dia sering berada dalam keadaan sangat sunyi tanpa anak-anaknya.
RAMALAN 4:
SANG GEMBALA KUDA
SOALAN KBAT
Ciri-ciri pemimpin yang perlu ada dalam diri seorang
pemimpin agar dihormati dan disegani
1. seorang pemimpin perlu mempunyai personaliti yang baik
2. bersedia menerima teguran dan kritikan yang membina
3. mempunyai daya fikiran jauh ke hadapan atau berwawasan
4. mempunyai inisiatif atau tindakan yang dimulakan sendiri tanpa
menunggu orang lain
5. kebolehan berkomunikasi secara berkesan
6. mempunyai integriti
7. mempunyai pegangan agama yang kukuh
Peranan pelbagai pihak untuk mengatasi penganiayaan
terhadap haiwan:
1. pihak kerajaan menguatkuasakan undang-undang yang ketat/tegas/
mengenakan hukuman berat kepada mereka yang melakukan penganiayaan haiwan
2. menubuhkan agensi khas/badan/NGO Perlindungan Haiwan mengatasi
masalah ini (seperti SPCA)
3. masyarakat melaporkan kepada pihak berkuasa tentang kejadian
penganiayaan haiwan
4. pihak media massa mewara-warakan mesej tentang sifat ihsan /
belas kasihan terhadap haiwan
5. pihak sekolah menyedarkan para pelajar tentang masalah
penganiayaan haiwan/cara-cara mengatasi
6. ibu bapa menasihati anak-anak daripada terlibat dalam sebarang
tindakan penganiayaan haiwan.
Keperluan-keperluan lain memelihara binatang ternakan
1. kandang / tempat tinggal
2. rawatan kesihatan / perubatan
3. kawalan keselamatan
4. kasih sayang / perhatian
5. pasangan / teman
SOALAN 2d(iii):ASPEK SASTERA
Persoalan yang terdapat dalam sajak
1. Persoalan kebijaksanaan dalam memimpin
Sang Gembala Kuda menggunakan cemeti untuk kuda-kudanya.
2. Persoalan kepatuhan kepada ketua
Kuda patuh terhadap Sang Gembala Kuda kerana makanan yang
diberikan.
3. Persoalan kekuasaan seorang pemimpin
Kuda tidak akan membantah arahan Sang Gembala Kuda.
4. Persoalan penganiayaan terhadap haiwan
Setelah kuda diberi makan, Sang Gembala Kuda akan terus
menunggang kuda tanpa menghiraukan keletihan kuda tersebut.
Dua pengajaran yang terdapat dalam sajak:
1. Kita mestilah berani menghadapi pelbagai rintangan tanpa mudah
berputus asa
Contohnya,
penjaga kuda berani menempuh berbagai-bagai kepayahan dan rintangan sewaktu
menjaga kuda-kuda itu.
2. Kita perlulah gigih berusaha dalam melaksanakan tugasan. Sebagai
contohnya, sang gembala kuda sangat gigih dalam melaksanakan tugasnya memburu
kuda-kuda liar / demi memastikan kuda-kudanya dikandangkan.
3. Kita sewajarnya patuh akan arahan dan suruhan ketua demi
keharmonian sesebuah organisasi
Contohnya,
sekumpulan kuda digambarkan patuh akan arahan penjaga kuda.
4. Kita hendaklah bijak dalam merancang dan menjalankan tugas
dengan baik dan sempurna
Contohnya,
penjaga kuda bijak mengawal kuda tunggangannya ketika dia menghalau kuda-kuda
itu masuk ke kandang.
5. Kita hendaklah berjuang demi kebenaran-misalnya penyajak
berjuang atas kebenaran demi menentang semua kebobrokan misalnya penyajak
berjuang menegakkan keadilan daripada sebarang kebobrokan
6. Kita hendaklah berani menghadapi halangan/kesukaran dalam
mengendalikan sesuatu pekerjaan yang dilakukan
Contohnya
Sang Gembala Kuda sanggup meredah onak ketika memburu kuda
7. Kita haruslah bersikap tegas ketika menjalankan tugas - Misalnya
Sang Gembala Kuda mampu mengawal kuda-kuda kerana dia bersikap tegas/Sang
Gembala Kuda menggunakan kuasa yang ada padanya dan sesekali menggunakan
suaranya yang kuat untuk menakutkan kuda-kuda itu.
Nilai dalam sajak
1. Tanggungjawab.
Penjaga kuda bertanggungjawab
menjaga kuda tunggangannya dengan mengurus makan dan minum secara baik.
2. Kepatuhan / Ketaatan / Kesetiaan.
Sekumpulan kuda digambarkan
patuh akan arahan penjaga kuda
3. Keberanian.
Penjaga kuda berani menempuh
berbagai-bagai kepayahan dan rintangan sewaktu menjaga kuda-kuda itu.
4. Ketegasan.
Sang gembala kuda tegas dalam
menguruskan kuda-kudanya
5. Ketabahan.
Sang gembala kuda tabah
mengharungi pelbagai cabaran semasa berburu.
RAMALAN
5: SEJADAH RINDU
SOALAN KBAT
Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang perlu
dilakukan supaya seseorang yang sudah bertaubat tidak kembali kepada sikapnya
yang dahulu?
1. menyesali perbuatannya dengan sesungguh hati.
2. berusaha menghapuskan dosa-dosa yang lalu
3. banyak berbuat kebajikan
4. sentiasa mengelakkan diri dari melakukan kejahatan
5. menyibukkan diri dengan aktiviti kemasyarakatan.
6. Mendekatkan diri dengan Tuhan/berdoa
Perkara-perkara yang wajar kita lakukan sementara kita
hidup di dunia ini?
1. Memperbaik diri daripada kesilapan lalu
2. Sentiasa membuat perkara baik
3. Mendalami ilmu agama / mendekatkan diri kepada Tuhan
4. Memberikan pertolongan kepada golongan yang memerlukan
5. Membalas jasa ibu bapa
Cara-cara yang boleh
dilakukan oleh mereka yang telah insaf dan bertaubat ialah:
1. Belajar agama dengan guru-guru agama.
2. Mendapatkan nasihat dari orang yang arif/berpengalaman
3. Bergaul dengan rakan yang positif
4. Menghadiri majlis-majlis ilmu di masjid
cara-cara penyajak menzahirkan keinsafan atas
dosa-dosa yang lalu kepada Tuhannya
1. Diam dan mengenang dosa lalu
2. Mengalir air mata/menangis sambil bersujud kepada Tuhan
3. Melafazkan ungkapan taubat kepada Tuhan (dengan sebak)
4. Berdoa/memohon ampun kepada Tuhan
Kesan-kesannya jika seseorang manusia itu sedar bahawa
dunia ini bersifat sementara
1. Berusaha mendekatkan diri kepada Tuhan
2. Tidak melakukan perkara yang ditegah oleh agama/Tuhan
3. Melakukan amalan yang aik/bersembahyang/bersedekah/dsb
4. Tidak terlalu bersifat kebendaan/materialistik
Seseorang itu harus mentaati Tuhan:
1. Supaya dapat mengelakkan diri daripada melakukan perkara yang
dimurkai Tuhan.
2. Supaya sentiasa berhati-hati dalam melakukan sesuatu perkara /
tindakan.
3. Supaya memperoleh ketenangan jiwa dan sentiasa berfikiran
terbuka.
4. Supaya dapat menjalani kehidupan dengan hati tenang
5. Supaya hidup sentiasa dalam peliharaan Tuhan.
SOALAN 2d(iii):ASPEK SASTERA
Dua persoalan yang terdapat dalam sajak ini.
1. Persoalan keinsafan seorang manusia yang banyak melakukan dosa.
Contoh:
Penyajak mengenang kembali segala kesalahan yang telah dilakukan dan telah
menyesali semua perbuatan yang dilakukannya. (Merekah keinsafan di hati yang
beku Mengenang dosaku yang terdahulu).
2. Persoalan setiap manusia diberi peluang untuk bertaubat selagi
dia hidup.
Contohnya,
penyajak berkesempatan untuk bertaubat dan sujud kepada Tuhan walaupun dalam
keadaan yang sangat sedih
Contoh :
lafaz taubat mengiringi nafas sebak kian mengikuti.
3. Persoalan setiap manusia masih berkesempatan untuk memohon
keampunan sebelum meninggal dunia.
Contohnya,
Penyajak berharap agar segala kesalahannya diampunkan sebelum meninggal dunia
pada masa yang telah ditetapkan
Contoh :
moga terbuka ruang keampunan sebelum saat aku di nisankan.
4. Persoalan ajal maut di tangan Tuhan.
Contohnya,
Penyajak menyatakan bersedia sebelum meninggal dunia pada masa yang telah
ditetapkan
Contoh :
sebelum saat aku dinisankan di masa yang kautetapkan.
Dua persoalan yang terdapat dalam sajak.
1. Persoalan tentang ketaatan kepada Tuhan. Penyajak ikhlas dan
taat menunaikan solat kerana sedar bahawa dunia ini tidak akan kekal
selama-lamanya
2. Persoalan tentang keinsafan atas dosa lalu yang telah dilakukan.
Penyajak telah insaf daripada
kesalahan-kesalahan yang telah dilakukannya.
Tema yang terdapat dalam sajak tersebut ialah;
1. Bertemakan ketuhanan dan ketaatan kepada perintah agama.
Contohnya,
penyajak insaf akan dosa-dosanya dan memohon keampunan kepada Tuhan.
Beliau
bertaubat untuk tidak mengulangi dosanya dan memohon agar Tuhan menunjukkan
jalan yang benar kepadanya.
Contohnya
penyajak bertaubat dengan mengalirkan air mata keinsafan dan ikhlas memohon
keampunan Allah SWT.
Penyajak
yang insaf bersyukur kerana dipanjangkan umur. Contohnya, penyajak sedar
masanya semakin suntuk dan penyajak berharap agar segala dosanya diampunkan
sebelum dia menemui ajal.
Nilai yang terdapat dalam sajak:
1. Nilai keinsafan
Penyajak
menginsafi / bertaubat atas dosa-dosanya yang terdahulu dan memohon keampunan
daripada Tuhan.
2. Nilai ketaatan/nilai kepercayaan kepada Tuhan
Penyajak
taat kepada perintah Allah SWT/Tuhan dan berharap agar Tuhan mengampunkan
segala dosa-dosanya. / Penyajak meyakini bahawa Tuhan telah menetapkan kematian
seseorang.
3. Nilai keikhlasan/kesungguhan
Penyajak
benar-benar ikhlas mengharapkan pengampunan daripada Tuhan/Pencipta sehinggakan
dia menitiskan air mata.
4. Nilai kegigihan
Penyajak
bersungguh-sungguh dan gigih memohon keampunan daripada Tuhan sebelum dia meninggal
dunia
NOTA MAKSUD
RANGKAP:
SANG
GEMBALA KUDA
Rangkap 1
Dia lelaki bergelar perkasa
dengan cemeti keberanian di tangan
rembat angkuhnya memacu takut
menghalau kuda-kuda dipadang
berebutan memburu
kandang.
|
‘Seorang lelaki
bergelar perkasa’ merupakan simbolik kepada seorang pemimpin.
‘Cemetikeberanian di tangan’ bermaksud pemimpin tersebut mempunyai kuasa.
‘Rembat angkuhnya memacu takut’ bermaksud pemimpin ini boleh melakukan
apa-apa sahaja yang menyebabkan orang bawahannya berasatakut. ‘kuda-kuda’ bermaksud
orang bawahan atau orang suruhannya. Pemimpin ini kuat kerana kuasa yang ada
padanya.
|
Rangkap 2
Rumput dan jerami yang terhidang
adalah kanun janji kesetiaan
dimamah rakus kala lapar
tak peduli nasib diri setelah kenyang
jadi tunggangan
memburu rakan.
|
Untuk mengekalkan
kuasa, pemimpin ini memberikan pelbagai kemewahan kepada ketua-ketua kecil
yang menyokong penuh
kepemimpinannya.
Segala pemberian ini diterima sepenuhnya dan ketua-ketua kecil ini perlulah
setia. Oleh sebab mereka telah menerima pelbagai kemewahan daripada pemimpin
atasan, ketua-ketua kecil akan berusaha untuk mendapatkan sokongan daripada
rakan atau orang di kawasannya supaya mentaati pemimpin mereka.
|
Rangkap 3
Dia lelaki punya kuasa
sesekali suaranya lebih gempita
daripada ringkik kuda sekandang
pacuannya diiringi seribu keberanian
meredah onak di rimba perburuan
meranduk lumpur dipaya penindasan
sambil melibas cemeti durjana
dia melampar muslihat aku
penyelamat maruah berjuang
atas dasar kebenaran
menentang semua
kebobrokan.
|
Pemimpin mempunyai
kuasa yang besar. Oleh sebab dia mempunyai kuasa, arahannya sentiasa dipatuhi
oleh ketua-ketua kecil di
bawahnya. Pelbagai
masalah dapat dihadapi dengan mudah. Dengan kuasa yang ada, dia berjaya
menindas orang bawahan. Dengan
menggunakan tipu
muslihat, pemimpin ini mengatakan bahawa dia merupakan penyelamat maruah
bangsa, berkhidmat dengan ikhlasnya, dan menentang semua ketidakadilan yang
berlaku.
|
Rangkap 4
Dia lelaki sang gembala kuda
hanya mengenal pantas tunggangan
tanpa membaca keletihannya
dia lelaki sang gembala kuda
hanya tahu mengejar kehebatan
tanpa menghitung kesakitannya
dan kuda-kuda itu ditunggangi
ditunggangi dan
ditunggangi!
|
Inilah pemimpin
yang mempergunakan orang lain untuk mengekalkan kedudukannya. Dia hanya bijak
untuk menggunakan orang lain bagi mengekalkan kuasanya. Pemimpin ini hanya
tahu untuk mengejar kuasa tanpa mengambil kira kehebatan dirinya yang
sebenar. Oleh sebab
kebijaksanaannya mempergunakan orang lain, orang-orang bawahannya terus
tertindas.
|
SEJADAH
RINDU
RANGKAP
|
SAJAK
|
MAKSUD
|
Rangkap 1
|
Terkedu
aku
di sejadah
rindu
mengungkap
kalimah syahdu
bait
bicara tersentuh kalbu
merekah
keinsafan di hati yang beku
mengenang
dosaku yang terdahulu.
|
Penyajak
seperti kehilangan kata-kata ketika berada dalam keadaan beribadat /
bermunajat / bermuhasabah diri / mengadu kepada Tuhan sambil mengucapkan
perkataan yang memuji kebesaran Ilahi. Kesedaran tentang kesilapan /
kesalahan yang lalu muncul satu demi satu dalam hati yang dahulunya tertutup.
|
Rangkap 2
|
Berbekal
pancaindera anugerah Tuhan
kupohon
kembali nafas kehidupan
dalam
keterhadan dan keterbatasan insan
moga
terbuka ruang keampunan
sebelum
saat aku dinisankan
di
masayang Kautetapkan.
|
Dengan menggunakan segala pancaindera yang dikurniakan Tuhan, penyajak
merayu agar Tuhan menunjukkan dia jalan ke arah kebenaran biarpun akur
tentang segala kekurangan dirinya yang ada sebagai manusia biasa. Apa yang
diharapkan agar segala taubatnya diterima sebelum beliau meninggal dunia.
|
Rangkap 3
|
Air mata
menjadi saksi
keikhlasan
menjadi bukti
akhirnya
aku sujud
menghadap Ilahi
di
keheningan yang sepi
lafaz
taubat mengiringi
nafas
sebak kian mengikuti.
|
Penyajak
menangis dengan sesungguh hati dan dia menyerah diri kepada Tuhan. Dalam
suasana hening, penyajak teresak-esak menyatakan keinsafan diri.
|
Rangkap 4
|
Hati ini
luluh
jiwa yang
kaku tersentuh
ayat-ayat
cinta disusun kukuh
di sejadah
rindu yang lusuh
kemaafan
yang kupohon sungguh
dari
pencipta dalam gemuruh.
|
Penyajak berasa sangat sedih dan jiwanya terkesan
oleh perasaan insaf yang makin galak menguasai dirinya. Dia memuji-muji
keagungan Tuhan di tikar sembahyang yang sudah lama ditinggalkan. Dalam
keadaan gementar, dia memohon keampunan daripada tuhan agar dosa-dosanya
diampunkan
|
Rangkap 5
|
Ungkapan
doa pada Yang Esa
izinkan
aku menjadi manusia
yang taat
sentiasa
pada
perintah Maha Kuasa
agar aku
tidak lupa
dunia ini
hanya bersifat sementara.
|
Penyajak
memohon kepadaTuhan yang satu agar mengabulkan permintaannya untuk menjadi
hamba yang patuh sepanjang hayat,
sertasupayadiatidakalpatentangsifatkehidupan yang fana / tidakkekal.
|
ERTI HIDUP BERERTI
RANGKAP
|
SAJAK
|
MAKSUD
|
Rangkap 1
|
Aku selalu
didatangi
malam sepi
bagai
kalung
yang melingkari
leherku
tidak
berubah keesokan hari
siapa yang
akan datang menjengukku
keluhan
seorang tua sunyi
|
Penyajak
sentiasa kesunyian kerana malam yang dilalui begitu sepi.
Bagi orang
tua tersebut tiada sesiapa akan menziarahinya pada keesokan harinya dan
keadaan itu akan berterusan
|
Rangkap 2
|
Keheningan
tasik
kehijauan
rumput
hanya
menjadi bayangan
di penjuru
ruang zaman
cinta
dalam rahim dilupai
dari
sulung ditendang ke bongsu
dari angah
ditendang ke sulung balik
kucari
erti hidup
menderita mengerang
sakit
berdiri
tanpa ruang
|
Penyajak
membayangkan ketenangan hidup yang pernah dilaluinya pada usia muda. Pada
usia tua, penyajak meluahkan rasa kecewa terhadap anak-anak yang kian
melupakan ibu yang pernah mengandungkannya. Anak-anak tidak mahu
bertanggungjawab menjaga ibu yang sudah tua sebaliknya menghantar dari rumah
seorang anak ke rumah seorang anak yang tidak mahu menjaganya dengan lama.
Hal ini menyebabkan penyajak berfikir tentang erti kehidupan sebagai ibu yang
sebenar kerana dia tidak mempunyai tempat untuk mengadu sakit.
|
Rangkap 3
|
Aku bagi
mereka
tiada
makna
anakku
bakaku
baik setia
mahupun derhaka
semoga
disirami benih keinsafan
menjadi
penawar dalam hati
embun
cinta atasi angin dingin
jangan
terpegun
ada yang
mati
ada yang
hidup
tiada yang
kekal kecuali Tuhan.
|
Penyajak
berasa bahawa dirinya sebagai seorang ibu seolah-olah tidak bermakna kepada
anak-anaknya. Namun, penyajak berdoa agar anak-anaknya diberi keinsafan atas
kesilapan yang dilakukan oleh mereka agar tidak terus menjadi anak derhaka
supaya duka dihatinya terubat. Penyajak sedar bahawa tiada yang kekal di
dunia ini kecuali Tuhan.
|
1.
MAKSUD
Rangkap
|
Maksud
|
1
Dalam kebun diriku
Aku tanam saujana rancangan
Untuk memerdekakan warga susahku
Hidup menentang senja dan malam.
|
Dalam diri penyajak, dia telah
membuat pelbagai perancangan yang akan dilakukan bagi menyelesaikan segala
masalah / kesusahan yang dihadapinya.
|
2
Dalam parlimen diriku
Aku bahas isu onak dan enak
Untukku merdekakan warga fikirku
Mengelak hidup dikotak-katikkan.
|
Dalam pemikiran penyajak, dia
mencuba memikirkan cara untuk mengatasi masalahnya agar dirinya tidak mudah
dipermain-mainkan oleh orang lain.
|
3
Dalam laut diriku
Ombak gelora menampar pantai aman
Untuk menguji amal dan iman.
|
Dalam kehidupan penyajak, dia
sering berhadapan dengan pelbagai dugaan yang menguji kesabaran dan
keimanannya.
|
4
Dalam gergasi diriku
Terpedaya jua oleh permainan si kancil
Namun sempat sedar dan beringat lagi.
|
Penyajak yang berasakan dirinya
hebat sering terpedaya oleh nafsu. Namun begitu, penyajak cepat tersedar
seterusnya mengambil langkah berjaga-jaga agar tidak terperdaya lagi.
|
5
Dalam pentas diriku
Aku berlatih meangkis angin
Aku berlatih memunggah awan
Menghayati skrip demi skrip
Yang tak diduga klimaksnya.
|
Penyajak sentiasa berusaha
membaiki dirinya dengan bertekad untuk berubah ke arah kebaikan walaupun dia
tidak mengetahui apa-apa yang bakal ditempuhnya pada hari-hari yang
mendatang.
|
6
Dalam dewan diriku
Aku tak cemas lagi
Oleh kata yang mengekang
Aku tak lemas lagi
Oleh kata yang menyerang.
|
Penyajak yang semakin berusia
menjadi lebih matang. Dia tidak mudah panik dan tidak mudah dipengaruhi oleh
kata-kata orang terhadap dirinya.
|
7
Apabila sibermerdeka sampai
Ke rumah
Aku panggil diriku bermusyawarah
Menyokong, berkecuali dan menentang
Aku ambil keputusan
Waktu itu aku kenal batas diri
Untuk tidak mengulangi kekalahan.
|
Dalam era globalisasi, penyajak
sering melakukan muhasabah diri dalam mencari erti kehidupan agar dia tidak
mudah tewas dalam perjuangannya.
|
8
Kini, kapal diriku telah berlabuh di pangkalan
usia
Aku turun darinya menghadapi dunia nyata
Peristiwa datang peristiwa pergi
Bagai siang memanggil malam
Dan sibermerdeka terus berkaca
Terus mengalirkan arus ingatan
Elakkan dirimu menjadi sia-sia
Hamparkan dirimu di persada Tuhan.
|
Apabila tiba waktunya, penyajak
harus bersedia menghadapi kenyataan hidup yang bersifat sementara. Setiap
peristiwa dalam hidup penyajak berlalu dengan amat pantas. Oleh itu, penyajak
menasihati pembaca agar tidak mensia-siakan hidup sebaliknya pembaca wajar
mendekati Tuhan.
|
GURINDAM DUA BELAS
1.
MAKSUD
RANGKAP
|
GURINDAM
|
MAKSUD
|
1
|
Apabila terpelihara mata,
Sedikitlah cita-cita.
|
Mata haruslah diperlihara sebaik-baiknya supaya
tidak melihat sesuatu perkara yang dilarang oleh tuhan
|
2
|
Apabila terpelihara kuping,
Khabar yang jahat tiadalah damping.
|
Telinga perlu dijauhkan dari mendengar segala
hasutan dan kejian.
|
3
|
Apabila terpelihara lidah,
Nescaya dapat daripadanya faedah.
|
Seseorang yang menjaga tutur kata akan mendapat
banyak manfaatnya
|
4
|
Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan,
Daripada segala berat dan
ringan.
|
Tangan perlu dipelihara daripada mengambil barang
yang bukan hak kita.
|
5
|
Apabila perut terlalu penuh,
Keluarlah fiil yang tidak senonoh.
|
Nafsu makan perlu dikawal supaya tidak melakukan
perbuatan yang dilarang.
|
6
|
Anggota tengah hendaklah ingat,
Di situlah banyak orang yang hilang semangat.
|
Kehidupan seseorang perlulah dijalani dengan penuh
semangat.
|
7
|
Hendaklah peliharakan kaki,
Daripada berjalan yang membawa rugi.
|
Anggota kaki perlulah dipelihara dari melangkah ke
tempat-tempat yang maksiat.
|
No comments:
Post a Comment