Saturday, March 28, 2020

RUMUSAN - MENULIS PENDAHULUAN -TEKNIK 1R


Contoh 1:
Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian tulis satu rumusan tentang kebaikan makan coklat  (ISI TERSURAT) dan cara-cara memajukan industri coklat(ISI TERSIRAT).Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

o  Teknik 1:
-          Petikan membincangkan kemaslahatan makan coklat dalam kalangan masyarakat di Malaysia
(2 markah)
o  Teknik 2:
-          Petikan membincangkan kemaslahatan makan coklat dan langkah-langkah memajukan industri coklat.
(2 markah)
o  Teknik 3: (guna ini)
-          Rumusan ini membincangkan kemaslahatan makan coklat dan cara-cara memajukan industri coklat .
(2 markah)

TIP PENTING: Berdasarkan soalan SPM 2017, ramai calon menggunakan Teknik 1 ketika menjawab  (alasan lebih mudah dan menjimatkan perkataan), namun meletakkan frasa akhir “di negara kita” sedangkan fokus petikan ialah di sekolah.  Sebagai jalan selamat (tanpa risau terpaksa frasa akhir untuk menentukan tempat), dicadangkan sejak awal tahun murid menggunakan Teknik 3)
Contoh 2:SPM 2017
Baca petikan di bawah dengan teliti,kemudian buat satu rumusan tentang faedah-faedah pembelajaran Komponen Sastera (KOMSAS) dan cara-cara pihak sekolah menarik minat murid mempelajari KOMSAS. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan. [Soalan SPM 2017]

Rumusan membincangkan kebaikan-kebaikan pembelajaran Komponen sastera (KOMSAS) dan cara-cara pihak pihak sekolah menarik minat murid mempelajari KOMSAS.
Tukar kata kunci yang sinonim [fokus  arahan soalan pertama)
Langkah-langkah
usaha-usaha/ cara-cara/ strategi /kaedah-kaedah/ ikhtiar/ pendekatan/modus operandi/mekanisme
Punca
sebab/Faktor/pemangkin/pencetus/potensi/elemen
Halangan
masalah/ cabaran/ kesulitan/ karenah/ penghalang/ dugaan/ rintangan/keburukan/kekurangan/kekangan/halangan/batasan/
kelemahan
Kesan
natijah/ impak/ implikasi/akibat/kesan-kesan negatif
Manfaat
faedah/kepentingan/kelebihan/ kebaikan/keperluan/tanggungjawab/harapan/kesan-kesan positif
Tanggungjawab
tugas/peranan/fungsi
Persiapan
Persediaan
Ciri-ciri
kriteria/sifat/unsur-unsur/petua



Tukar kata kunci
SAMPEL  PENDAHULUAN RUMUSAN (1R-TEKNIK 3)
1.     
Salin fokus kedua
Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian buat satu rumusan tentang kesan  kelemahan institusi keluarga dan langkah-langkah mengatasinya. Panjang  rumusan  hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

1R
Rumusan membincangkan implikasi/ impak kelemahan institusi keluarga dan langkah-langkah mengatasinya.

2.      Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian buat satu rumusan tentang sebab-sebab khidmat sistem pesanan ringkas amat diperlukan pengguna dan langkah-langkah menjimatkan penggunaannya.  Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Rumusan  membincangkan faktor-faktor/punca-punca khidmat system pesanan ringkas amat diperlukanpengguna dan langkah-langkah menjimatkan penggunaannya.

3.      Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian tuliskan satu rumusan tentang  kepentingan   hutan   bakau   kepada   negara  ini  dan  langkah-langkah                                    memuliharanya.  Panjang  rumusan  anda  hendaklah   tidak  melebihi 120 patah   perkataan.

4.      Baca  petikan  di bawah  dengan teliti kemudian tuliskan satu rumusan tentang faktor-faktor yang mempengaruhi keghairahan orang ramai mengunjungi  pusat beli-belah dan ciri-ciri pusat beli-belah yang selamat.  Panjang rumusan  anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Rumusan  membincangkan punca-punca/sebab-sebab yang mempengaruhi keghairahan orang ramai mengunjungi pusat beli-belah dan ciri-ciri pusat beli-belah yang selamat.

5.      Baca  petikan  di bawah  dengan  teliti  kemudian  buat satu rumusan tentang   langkah-langkah mengatasi gejala buli dan kesan-kesan gejala itu ke atas pelajar.  Panjang  rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Rumusan  membincangkan usaha-usaha mengatasi gejala buli dan kesan-kesan gejala itu ke atas pelajar.
        
6.      Baca petikan di  atas dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang kesan-kesan pudarnya penghayatan  semangat patriotik dalam kalangan generasi muda dan cara mengatasi. Panjang rumusan anda hendaklah tidak  melebihi 120 patah perkataan.

Rumusan  membincangkan implikasi-implikasi pudarnya penghayatan semangat patriotik dalam kalangan generasi muda dan cara mengatasi.



7.      Baca petikan di  atas dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang   punca- punca generasi kini tidak menghayati semangat patriotik dan        kesannya.Panjang  rumusan anda hendaklah tidak  melebihi 120 patah perkataan.

Rumusan  membincangkan sebab-sebab/faktor-faktor generasi kini tidak menghayati semangat patriotik dan kesannya.

8.      Baca petikan  di atas dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang langkah-langkah memupuk semangat kejiranan dalam masyarakat bandar dan kesannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak  melebihi 120 patah perkataan.

Rumusan  membincangkan usaha-usaha memupuk semangat kejiranan dalam masyarakat bandar dan kesannya.

9.      Baca petikan  di atas dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang             usaha-usaha memupuk minat membaca  dalam kalangan pelajar luar        bandar dan kesannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak  melebihi  120 patah perkataan.

Rumusan  membincangkan langkah-langkah memupuk minat membaca dalam kalangan pelajar luar Bandar dan kesanya.

10.  Baca petikan di atas dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang tindakan mengurangkan kesan inflasi di negara kita   dan sebab-sebab masalah inflasi sukar diatasi. Panjang rumusan anda hendaklah tidak  melebihi 120 patah perkataan.

Rumusan  membincangkan langkah mengurangkan kesan inflasi di negara kita dan sebab-sebab masalah inflasi sukar di atasi.



No comments:

Post a Comment