TEKNIK
MENULIS ISI TERSIRAT (difikirkan sendiri berdasarkan perkara kedua dalam tajuk)
SEKOLAH
|
Pengajaran di dalam kelas
Aktiviti kokurikulum
Peranan guru
|
IBU BAPA
|
Memberikan didikan/asuhan
Memberikan kasih sayang
Menjadi contoh teladan
|
MEDIA MASSA
|
Pengiklanan/Promosi berterusan
Membuat dokumentari/edarkan risalah
|
RAKAN SEBAYA
|
Pengaruh positif
Sokongan
|
KERAJAAN
|
Penguatkuasaan undang-undang
Dendaan /hukuman
Memberikan dana / bantuan
Kewangan /pemasaran
Membuat kempen
|
Menulis Kesimpulan
(2 markah)
|
1P
|
TIP :
-
Cadangan ditunjukkan
oleh perkataan perlu/harus/hendaklah….(lihat tajuk)
-
Tujuan ditunjukkan oleh perkataan supaya/agar (rujuk kesan
kepada diri, rakyat, masyarakat, organisasi atau Negara)
-
Keseluruhan bahagian kesimpulan ditulis sekitar 15 patah
perkataan.
SAMPEL 1: SPM 2017
Baca petikan di bawah dengan
teliti, kemudian buat satu rumusan tentang faedah-faedah pembelajaran
Komponen sastera (KOMSAS) dan cara-cara pihak sekolah menarik minat
murid mempelajari KOMSAS.
Tujuan/harapan
|
Cadangan
|
Kesimpulannya, murid hendaklah
mempelajari KOMSAS agar bahasa Melayu dapat dimartabatkan.
SAMPEL 2:
Cadangan
|
Kesimpulannya, Kementerian
Pendidikan haruslah memberikan perhatian serius terhadap gejala buli agar/supaya
lahir murid yang cemerlang dalam pelajaran dan kehidupan.
Tujuan/harapan
positif
|
FORMAT
KARANGAN RUMUSAN: (30m)
Rumusan membincangkan (TUKAR KATA KUNCI 1) ……………..dan (SALIN
kata kunci 2)……………………………………….. (Perenggan Pendahuluan)
(SALIN kata kunci 1) adalah
………………………………….serta……………………………………..
Selain itu,(SUBJEK TAJUK)…………………………………….dan
…………………………………………………… Malahan, (SUBJEK
TAJUK) ………………………………………………….. Akhir sekali,(SUBJEK TAJUK)…………………………………… (ISI
TERSURAT : 6 /7 isi)
(SALIN kata kunci 2) adalah …………………………….. dan…………………………………(ISI
TERSIRAT :2 isi)
Kesimpulannya, (masyarakat/individu/kerajaan/sekolah)
haruslah (cadangan)……………..agar (harapan positif)………………………………..
(120 patah perkataan)
|
PEMARKAHAN
RUMUSAN
1
|
Rumusan membawa 30 markah: 20 markah untuk isi dan 10 markah
untuk bahasa
|
2
|
Markah bahasa biasanya separuh daripada markah isi.
|
3
|
Jika calon menyalin bulat-bulat perkataan demi perkataan,
walaupun perkataannya kurang daripada 120 patah perkataan, berikan 0 markah.
|
4
|
Jika bahasa agak baik, tambah 1 markah dan jika bahasa tidak
baik, tolak 1 markah.
|
5
|
Rumusan yang kurang 120 patah perkataan, markah tidak ditolak.
|
6
|
Jika menulis melebihi 120 patah perkataan, rumusan akan dinilai
sehingga 120 patah perkataan sahaja.
Jangan melebihi jumlah perkataan yang ditetapkan.
|
No comments:
Post a Comment